torsdag 31 maj 2012

Present.


En sak som gör mig så där väldigt glad och stolt, det är när något barn verkligen uppriktigt ÖNSKAR sig något jag har sytt.  Jag menar, när de kan välja bland alla tänkbara leksaker eller köpta kläder, så önskar de sig ändå något hemsytt.  Så var det med den här klänningen.  När jag frågade mellankusin vad hon önskade sig till den stora dagen (sjuårsdagen) berättade hon att högst upp på önskelistan (till mig) stod ett halsband och en klänning.  Jag lirkade lite och undrade vilken slags klänning det var hon hade tänkt sid, en köpt eller en som jag hade sytt.  -En som du har sytt, sa hon.  Och så visste hon vilka tyger hon tyckte bäst om.  De här turkosa fåren var en av favoriterna som jag dessutom hade tillräckligt av på hyllan.

Brunt kantband blev fint till det turkosa och som en liten detalj fick det bli en turkos knapp.  Den knäpps med en liten elsatisk ögla som jag knöt ihop innan jag stickade ned kantbandet.  Jag trädde alltså den lilla snodden runt kantbandet och vek sedan över bandet mot baksidan och sydde fast. Knappen är en kamknapp som jag tryckt fast bara på ena sidan.  Men den sitter så hårt att det är svårt att öppna snodden, så det är mest en prydnad.

Mönster:
Eget, strl 128.

Material:
Fårjersey i bomull/lycra från Strömming.

Bäst just nu:
Se ovan...

Sämst just nu:
Herregud vilket åskväder som just drog över!  Blixt och dunder på en gång och regn som fullkomligt vräkte ned.  Men lillebror sov ändå.  Jag hann precis hämt lillasyster på dagis innan det verkar dra ihop sig igen.

9 kommentarer:

Pernilla sa...

Men så roligt att hon önskade sig något du sytt. Jätte fin klänning och både snyggt och smart med knappen!

MinaMirakel sa...

Helt underbar, turkos är verkligen min favvo färg./Åsa

lavendia sa...

Tack för svaret. Men Ebay verkar ju inte vara tyg eller. Den beställning jag fick kom från en 11-årig tjej så det går nog inte med superhjälte heller. Men tack ändå.

od Andulky sa...

Så underbart fin!!

Unknown sa...

Snyggt som alltid!!!

Strömming sa...

Så snyggt! :)

Le Petit sa...

Kul att få en sådan beställning! Jättefin klänning och fint med sprundet och knappen.

Åsa Tidqvist sa...

åh vad fin!

Emma sa...

Å så fin klänning