lördag 26 maj 2012

Sommaren kan komma!






Ja, nu kan sommaren få komma!  Det har den visserligen redan gjort, i går hade vi hela 26 grader, men jag menar att nu har jag fyllt lillebrors garderob med nya, färgglada t-shirts.

Först från vänster är en härlig T-shirt i Znoks sommartyg.  Jag tror aldrig att jag så exakt lyckats få ut en tröja av snuttar som jag haft kvar från något annat som med denna.  Vilken tur, annars hade jag behövt beställa mer, för en tröja i detta tyg skulle lillebror bara ha! Den fick turkos halslinning, turkosa ärmslut och turkosa täcksömmar. 

Nummer två skulle kunna vara min favorit, åtminstone färgmässigt.  Den har isydd ärm med mellanlåg kulle och är sydd i Strömmings hajjersey och grafitgrå kantband och så en täcksöm ton i ton med det orangea tyget, bara aaaaningen mörkare.

I mitten ligger en tröja som är hälften Nyfiqen och hälften Kokalal.  Jag fick nämligen låna Nyfiqens eget mönster när vi sydde ihop senast.  Jag tog en färdigutklippt t-shirt och klippte ut efter den, så något mönster har jag inte, men väl en tillklippt tröja.  Det ska bli en ära att få klä lillebror i den snygga modellen! Tyget är de fina bambisarna från Liandlo, som nog tyvärr är slut för längen sen.  Jag vågade mig på ljusrosa täcksömmar till lillebror och matchade med gröna kantband.

Näst sist i raden är den första t-shirten jag sydde. I det mjukaste tyget.  De gula lejonen är nämligen tryckta på en vansinningt mjuk, kammad (?) jersey med lycra, köpt hos Strömming.  De bruna detaljerna till gör tröjan så fin och stilren.

Sist men inte minst:  En klöverfavorit!  När man trodde att Liandlo hade tryckt sina klövrar i alla färger de kunnat, drämmer de till med en variant som är omöjlig att motstå:  Röda och blå klöver på vit bakgrund.  Så enkelt och sommarfräscht, här med blått kantband och vita täcksömmar.

När nu alla tröjorna ligger här på rad, ser jag att det kunde vara ett bra tillfälle att skriva lite mer om höga och låga ärmkullar.  Nu är det bara en av modellerna som har isydd ärm, hajtröjan, och det är kanske på en tröja med isydd ärm det syns bäst?  Hajtröjan har hursomhelst en medelhög kulle.  Jämför man till exempel lejontröjan i gult (näst sist) med sommartröjan (först), som båda har lika lång ärm, kan man se skillnaden även på raglanvarianterna.  Sträckan från halsen och ned är mycket längre på sommartröjan än på lejonen, eller hur?  Medan sträckan från ärmhålen till ärmens slut är detsamma.  Det är för att sommartröjans raglanärm är ritad utifrån en ärm med hög kulle medan lejontröjan baseras på en låg kulle.  En hög kulle får en mer sluttande ärm medan en superlåg kulle får en ärm som står nästan rakt ut, som ett T.  Antar att det är därifrån namnet "T-shirt" kommer...

Bäst just nu:
Kvällspromenadens doftcocktail av lika delar blommande syrén, påbörjade grillmiddagar och nyklippt gräs.

Sämst just nu:
Att de första, bitska sommarmyggen har hittat in till mitt syrum och biter mina nakna vader medan jag gasar symaskin.

5 kommentarer:

MinaMirakel sa...

Väldigt vad flitig du varit, jättesnygga allihop men gillar nog lejonen bäst!/Åsa

od Andulky sa...

Så underbara! Måste klippa i mina tyger nu också känner jag...
Kram!

Susanna sa...

Så snyggt du har sytt! Jag har också både lejon och hajar utklippta. Men ingen tid att sy!

Bra beskrivning av olika kullar, har aldrig riktigt funderat på varför det blir olika utseende på olika mönster. Men det är ju klart att det är en konstruktionsfråga. MÅSTE gå en kurs!

lavendia sa...

Väldigt fina allihop. Har ej lyckats riktigt bra med raglanärm. Men det är bara att ge sig på det igen.
Jag har en fråga till dig eftersom du tydligen köper trikåtyg från olika ställen. Har du sett seriemönstrad trikå?
Dvs serierutor. I mitt fall inte för de minsta.

Thea sa...

Nja, inte vad jag kn minnas. Jofotex har ju superhjältetrikån, men du kanske menar för ännu mindre barn? Kolla på Ebay, de har oft rätt mycket.