söndag 15 april 2012

Vicken cirkus!


Äntligen har det blivit av. Att jag gjort ett singoallamönster till trikåplagg. Eller, ja, det skulle kanske kunna passa till vävt tyg också egentligen?   Det är ju lite som skiljer mot mitt andra singoallamönster som var tänkt till vävt tyg; tex är det bara tillagt vidd upptill här.  På den förra modellen var vidden ökad både i över- och underkant.   Sen har ärmen en lägre kulle och tightare passform den här gången.  Men det borde funka även för vävt tyg.

Jag gjorde så att jag ringade ur fram- och bakstycke lite extra och sänkte ärmhålsdjupet två centimeter på mitt grundmönster (som är bröstvidd +8 cm) och klippte sedan isär mönstret på tre ställen uppifrån och ned och lade delarna isär upptill så att bröstvidden blev + 16 centimeter istället. Nedtill ökade jag inget alls. På ärmarna gjorde jag så att jag klippte isär och breddade ärmen så att rynkningen i halsen blev 50% så fick överarmsvidden bli vad den blev. Eftersom jag har resår i ärmen blir det ju rynk när man rynkar ihop till tight passförm ändå. Resåren, förresten, gör jag lika lång som ringningen var innan jag splittade mönstret och lade till rynk.

Jag tycker modellen blev riktigt trevlig och ännu roligare blev det med JNYdesigns glada cirkustyg som jag investerade i på Syfestivalen. Ett riktigt gladtyg som gjorde sig perfekt till en sprallig singoalla!

Mönster:
Eget, strl 116

Material:
Cirkustyg i bomull/lycra från JNYdesign.

Bäst just nu:
Den blev faktiskt en liten favvis, den här singoallan. Jag tycker ofta det är så, när man syr just singoallor, att de se så trista ut innan man fått på dem. Sen lyfter de!

Sämst just nu:
Tja, det jag skrev om utseendet på plagget innan man klätt sig i det föår passa under sämt också!

11 kommentarer:

Pernilla sa...

Fin!! tyget gjorde sig jätte bra på den modellen. Ja singoalla, tunikor ock klänningar är finast på annars ser det ut lite som en hög tyg bara =)

Strömming sa...

Gillar tunikan och din härliga beskrivning av mönstret men jag gillar inte tyget. Fast det är mina färger och ett roligt motiv. kanske är det min aviga inställning till cirkus i allmänhet. får inte visa barnen får då säger de bara köp det mamma! :)

lavendia sa...

Du verkar lyckas med allt - eller? Har du också ett skåp där misslyckats snabbt stoppas in för att tas fram en annan gång?

Thea sa...

Strömming: Ja, ibland är det verkligensom du beskriver; man gillar bara inte ett tyg fast an inte vet varför. Tur att det finns så mycket att välja på då, eller hur? :-)
Lavendia: Ojojoj, jag har också missyckade grejer. Ofta så använder jag det någon gång och så får det ligga i lådan tills barnen vuxit ur den storleken så slänger jag det sen! Fast jag har en låda emd grejer som jag inte ens provat, som bara inte blev bra...

Sofia / rufi design sa...

Åh vad du är fantastiskt generös som skriver om hur du konstruerar plagg! Blir alldeles lycklig varje gång :-) Och klänningens passform är ju superfin.

MemLin sa...

Jättefin! Precis lagom vidd på den.

Thea sa...

Sofia: Tack själv för alla trevliga kommentarer! Det värmer!

Kicki sa...

Vad fint tyget var som en tunika!

Anonym sa...

Den är superfin!!

Kram från Camilla

Jes sa...

Vilken färglad tunika!!!! Va glad man blir av att titta på den :) Modellen va kanonsnygg, visst hade du gjort den mindre puffig upptill?

ocksåmamma sa...

Helt otroligt! Jag har spanat in just det tyget och letar febrilt efter mönster till en klänning i exakt samma modell! kanske till och med samma storlek (4 år) :-) Har gett upp försök att hitta mönster efter besök på Tygverket (de har ju allt,tänkte jag). Tänkte att jag får väl sprätta en gammal klänning (ville dock helst spara den till dottern då den har varit hennes favorit), men nu kanske jag inte behöver göra det. Skulle man kunna få köpa mönstret av dig? För icke kommersiellt bruk då jag är nybörjare (0 färdigställda plagg ännu, men två påbörjade). kristina.vaitkute@gmail.com