tisdag 10 maj 2011

I andra färgställningen

Nån som har missat Znok Designs deer-tyg? Tveksamt! Här är i alla fall färgställning nummer två (den första hittar ni här), i härligt klargrön. Den lila nyansen i mönstret plockade jag upp med lila kantband.

Den stora tunikan är i storlek 104 och ska bli en kalaspresent till lillasysters kompis som har kalas på lördag. Det rätt känns riskfritt att skriva om det här, jag är ganska säker på att de inte läser bloggen, eller ens vet om att den finns. Och OM de ändå skulle göra det så har förresten lillasyster redan skvallrat. Det var nämligen det första hon gjorde när hon träffade sin kompis efter att vi kommit överens om att jag skulle sy den här tunikan. :-)

Den lilla klänningen är i storlek 74 och fick följa med en kompis lilla dotter hem efter att de varit här på lunch och skogspromenad idag. Jag valde att sy ett sprund i raglansömmen den här gången. Men guuuud vad det krånglade. Jag sydde och repade och sprättade och svor och sydde igen och svor ännu högre. Tror bergis jag repade upp sömmen sex gånger. Så kikar man under kantbandet är nog tyget helt perforerat. :-) Till sist strök jag på formband i svängen på framstycket och då gick det faktiskt bättre. Så det kan ju vara ett tips när det krånglar att sy kurvor med bandkantaren.

Mönster:
Egna, strl 104 resp 74.

Material:
Deertyg i bomull/lycra från Znok Design.
Lila jersey i bomull/lycra till kantband. Köpt hos Jofotex.
Knappar: 9 mm mörk oxid från Babythings.
Bäst just nu:
Först när jag såg tyget blev jag lite förvånad. Jag hade fått för mig att det skulle gå i olivgrönt. Nu tycker jag det är toppen! Ihop med lila blev det en riktig färgklick och liknar inga andra tyger. Hoppas att kompisen gillar det. Behöver jag säga att lillasyster också vill ha en?

Sämst just nu:
Det verkar som att nåt galet händer alla mina projekt nu. Jag gör tabbar och tankevurpor hela tiden och får sprätta och sy om. Och att sitta två kvällar och sy om samma kantband sex gånger är ju faktiskt inte helt friskt! Men som nån klok bloggläsare sa, inte ordagrant men ändå: jag är inte bara synörd -jag ammar också! Och man BLIR verkligen korkad av det!

6 kommentarer:

ealina sa...

Jag! Jag har faktiskt lyckats missa det där tyget! Jag har iofs tagit en lång paus från syende och tygköp, så det är kanske inte så konstigt?

Visst är det jobbigt när man gör fel och knas hela tiden? Jag läste om muddbyxorna *skrattar* Det är väldigt skönt att läsa att det finns fler som jag! (och jag ammar inte ens.. hehe)

[bebisblä] sa...

Underbart färgglada, fina och som vanligt välsydda tunikor! Nu blev också jag lite sugen på deer-tyget. Angående amningshjärna har jag hört naturvetare säga att det inte finns något sådant, men det tror jag inte ett dyft på. Jag gör också helt plötsligt en massa fel som jag aldrig brukar göra annars. Det kan dock bero på sömnbrist också ...

Thea sa...

Mmm, sömnbrist är inte att förringa... Intressant att de inte har hittat nåt. Jag känner mig i alla fall väldigt disträ oh småkorkad. Mer än vanligt, alltså!

Pernilla sa...

Jätte söta, snyggt med lila till!

sorkmor sa...

Så fina tunikor, jag var inte så förtjust i tyget först men när man ser färdiga plagg får man en annan uppfattning. Irriterande när det inte går som man vill, händer allt som oftast här hemma :)

dorabella sa...

Ååå vad fina!