onsdag 1 oktober 2008

Vändsydd tunika i plommon

Den höll på att bli ett UFO (=unfinished object). Varför vet jag inte egentligen. Kanske för att jag inte bestämt alla detaljerna eller kanske för att det tar så mycket kraft att jobba. Eller för att jag inte kunde bestämma hur fickan skulle se ut. Till slut föll valet på ett turkos-blått tyg. För att matcha sydde jag på knappar i samma färg - bara som dekoration. Knapparna sydde jag på med symaskinen. Jätteskönt, för det är ju så TRIST att sy knappar!

I alla fall satte jag symaskinen i den ikväll och avslutade tom projektet. Nöjd!

Modellen är densamma som till den vinteranpassade sommartunikan. Jag är väldigt förtjust i modellen och tyget har legat på hyllan sen i våras när jag var förbi Tygverket på S:t Paulsgatan i Stockholm. Det är en tunn, mjuk, plommonfärgad manchester. Vis av tidigare erfarenheter - den både krymper och färgar - tvättade jag den innan jag satte igång den här gången.

Tunikan är, liksom den förra, vändsydd. Kanske var det därför jag blev så sugen på att göra en likadan. När jag har kommit på hur man gör något vill jag gärna göra det om och om igen. Liksom nöta in det. Och det gick faktiskt väldigt mycket snabbare denna gång. (I inlägget om min förra vändsydda tunika kan ni se hur man vändsyr en klänning).

Mönster:
Samma som denna

Material:
Plommonfärgad väldigt smalspårig manchester från Tygverket i Stockholm
Tyg till fickor från Panduro (förra året)
Naturvit lakansväv till foder.
Knappar från den egna samlingen.

Bäst just nu:
Att det aldrig hann bli ett UFO. Och att jag fått upp snitsen på vändsydda klänningar. Eller snits är kanske att ta i, men jag har förstått hur man gör!

Sämst just nu:
Att jag är lite osäker på färgkombinationen...

8 kommentarer:

Strömming sa...

Jättesöt. Tycker färgerna passar jättebra ihop. Kul att knapparna matchar fickan så de syns!

fante sa...

Du behöver nog inte vara osäker på färgkombinationen - den är ju jättefin :-D Får mig bara att önska tt det vore okej i samhållet att också pojkar hade klänningar ;-)

Jes sa...

Jättefin färgkombo :) Gillar verkligen modellen på klänningen. Plommon är verkligen en snygg färg.

Gulligan sa...

Jättesöt!!! Kul med en "ny" färgkombo!!

Retro Elephant sa...

Fin färgkombo och snygg tunika :)

//Lina

Lotta Sultan sa...

söt som bara den!

Gekko sa...

Jag hade så mycket att stå i med innan vi åkte att jag inte hann med att kommentera denna fine skapelse, den är jättefin! Och färgen är ju en storfavorit för mig för tiden:-)

Luddeklær sa...

Nydelig mønster på den ;)

Thale