tisdag 14 oktober 2008

Matchande klänningar


Tänk om jag hade två tvillingtjejer som hade storlek 104. Visst hade det varit otroligt gulligt att matcha dem med dessa två klänningar/tunikor då? Nu har jag ju inte ens en dotter med den storleken, men jag var bara tvungen att sy något i tyget - det låg på hyllan och ropade på mig! (Och jag har andra i rätt storlek, så jag tänkte att dessa får bli i en jag har dåligt av.)

Det fantastiska tyget har en kollega fyndat åt mig på loppis (tack, tack, tack!!). Ett stort, fint oanvänt tygstycke i härliga höstfärger. Plus den där mörka, turkosa färgen som bryter av så fint. Jag valde att ta upp den i kantbandet

Den ena tunikan (jag skriver så, för att klänning ger lite fel vibbar om längden på "plagget". Som klänning är den väldigt kort, men med ett par tights eller byxor till blir den perfekt, både som festplagg och till vardags) är sydd helt i det nya tyget, medan den andra är sydd i brun manchester och har fått vingarna i retrotyget.

Jag kunde inte låta bli att fota klänningarna med några matchande vlourtyger. Visst är de klockrena? Alla är från Nea Nobelle och är som gjorda för att passa ihop med min klänningar! Vilken tur man kan ha! Tur också att jag har en bit kvar av tyget - det får nog bli en i storlek 92 också...


Mönster:
Samma som de andra retroklänningarna

Material:
Retrotyg (oanvänt) från loppis
Mörkbrun manchester från Jofotex
Turkos snedslå

Bäst just nu:
Ja, det går ju inte att säga något annat än tyget! Jag var uppspelt en hel dag efter att jag fått det!

Sämst just nu:
Skulle vara att jag inte har nån användning för en 104 just nu. Men de får antingen vänt på att yngsta växer i den, bli en fin present eller gå till försäljning.

16 kommentarer:

LinSar sa...

Underbart härliga blev tunikorna.

Jes sa...

ÅÅÅ så fina de blev :) Tyget va verkligen fint!! Förstår att du föll för de. Den tunika modellen är verkligen fin.

Strömming sa...

Rikrigt fina klänningar, modellen är ju supersöt och tygerna bara så fina! :D

LittlePoppins sa...

Oj så fina!!!! Så fina färger och tyget är ju som du säger urfint.

h. sa...

Hej Hanna heter jag..jag har kolalt in dina saker ett tag nu :) Superfina, framför allt retrobrallorna! Får jag länka från mig till dig? / Hanna

OttoPippi sa...

JAG har ju tvillingtjejer!!!! Som (om ett tag i alla fall) kommer att passa i stl 104!!! Är allt bra supern på ett par äkta KokaLal-ving-tunikor. OM du bestämmer dig för att sälja dem kan du väl höra av dig så får jag fundera på saken? De var verkligen härliga :-)

Heilt spesiell sa...

For en herlig fasong.Gøy å kunne bryte av med ett annet stoff i ermene.Kjempesøte ble de:)

Heimlaga sa...

Jättefint tyg, roligt med fåglar på!

Anonym sa...

Jätte-snygga! Underbara färgkombinationer! :D

SNUX sa...

Jeg har fått PIF- presentene!!! Tusen takk!!! Utrolig fine- den ene er allerede i bruk:) Skal blogge om det så snart jeg får kameraet i gang igjen:)).

Anna-Snoddas sa...

Helt underbara!

Thea sa...

Ottopippi: Det ska jag göra!!

Snux: Roligt att du blev glad! Ska blogga om dem här också!

prickig design sa...

Så fina!! Vilka härliga färger på velourtygen till det mönstrade!

Gekko sa...

Snygga, roligt med två matchande men olika!

LilleBus sa...

Vilka söta klänningar... Och härliga tyger!
Jag ahr länkat till din fina blogg (får en hel del inspiration här), hoppas att det är OK?

Thea sa...

Givetvis! Roligt!