söndag 5 oktober 2008

Trikåklänning i rykande nytt landskapstyg


Det är ännu bättre i verkligheten!!! Tyget alltså. Landskapstyget. -Det senaste av Jofotex:s nytryck av det gamla 70-talstrikåerna.

Jag hade beställt och lagt undan två kassar velour och interlock som matchar elefanter och ugglor tills vi passerade Söderköping på väg till landet i helgen. Snälle Johnny hade även packat med en liten snutt av testtrycket av landskapstyget. Så rykande färskt är alltså tyget till den här klänningen att det egentligen inte är färdigt än! Men det kommer - i mitten av oktober ska det vara klart och finnas både som interlocktrikå (som jag sydde klänningen i) och i bomullsväv. Med massor av mathcnde interlock, velour, sweat, mudd mm. Kika in på Jofotex:s hemsida, där kan man läsa lite mer om det och även förhandsboka.

Mönstret till klänningen har jag snickrat ihop själv. Jag ville ha en ovanpåklänning i tunikalängd. Med flit gjorde jag den så lång att den skulle tåla att krympa lite. Jag var nämligen så ivrig att jag inte hann tvätta tyget innan. Mönsterskapandet och tillklippningen gjorde jag redan på landet (men där finns inte tillstymmelse till symaskin, så sömnaden fick ske här hemma).

Kombinationerna till det här tyget är verkligen oändliga. Det finns så många härliga, klara, glada färger att plocka upp i det. Jag tog en bild för att visa hur fint det är med röd, orange, gul och grön velour. Tyvärr hade jag ingen blå hemma.

Mönster:
Eget.

Material:
Landskapstyg från Jofotex. Kommer i mitten på oktober.
Röd stretchjesey från Stoff&Stil som kantband.

Bäst just nu:
TYGET!! Jag har en liten snutt kvar som jag redan har en plan för. Mer räcker inte planerna till just nu, men som tur är är det ju inte så långt kvar till "det riktiga" tyget kommer. Mums - tänk en dagisväska i bomullsväven...

Sämst just nu:
Klänningen blev kanske unset för lång. Jag hade ju velat ha den lite mer som en tunika. Men vi får väl se hur den blir efter tvätt. Annars är det ju inte svårare än att korta av den.

30 kommentarer:

sygryn sa...

Åh, nu längtar jag ännu mer efter tyget, som jag har gjort beställning på. Såå himla fiint!! Och klänningen/tunikan går inte av för hackor den heller;-)

fante sa...

Tyget är underbart och modellen är underbar och oj vad jag väntar på att det kommer på riktigt :D

Liza sa...

GUD så snyggt!!! Jag dör!! Måste nog fixa mer tygpengar så jag kan öka på beställningen! Vart kommer den gröna velouren på bilden ifrån?

Bustråden sa...

Å det är ju verkligen jättefint och klänningen med!

Thea sa...

Liza: den är också från Jofotex, men jag köpte den i i somras. Enligt Johnny ska det vara samma som den nya.

Mimmi sa...

Håller med - underbar klänning/tunika. Jag var tveksam till landskapstyg till börja med men har (som med både ugglor och elefanter) ändrat min åsikt. Det kommer att bli några meter tyg här hemma när det finns att köpa.

Y sa...

vill haaaa! :-) Jättesnygg klänning

Lotta Sultan sa...

najs! jag har beställt landskapstyget, men nu måste jag ju beställa velouren också. det är ju underbart snyggt ihop!

GOBLIgobli sa...

Vissa har ju megaflyt med tyger!! :-D Sånt vill jag också ha!

Kånkarong sa...

Fusk!! ;)

Jenny sa...

Hur snyggt som helst - roligt att höra positivt om tyget, då jag varit lite nervös att det skulle vara för stelt pga färgtrycket. Jag längtar verkligen efter att få se det i verkligheten.

LinSar sa...

Du har tur du:D Har med planer i mitt huvud av tyget.Present till tösernas lilla kusin.Längtar redan.

prickig design sa...

SUPER HÄRLGT!!Måste ta mig råd att införskaffa en bit av dessa tyger!!

prickig design sa...

...och super fin klänning!Vilka härliga färger på velouren!

Thea sa...

Jenny: Jag tycker abslout inte tyget är stelt. Jag syr i elefanterna ny (visserligen otvättat!) och det är betydligt stelare.

Thea sa...

Kånkarång:
:-D Sa hon som fick ett helt oanvänt John Blundlakan för inte så längesen! ;-)

Anonym sa...

Oj, inte lite avundsjuk man blev nu då :-) Jag får hålla mig till tåls lite till! Den gröna velouren du har på bilden - vet du om det är samma gröna som de gröna elefanterna?

Cecilia sa...

Åååh, vad ska man säga, supernice! :)

Thea sa...

Mysungar: Se svaret till Liza - jag tror det är samma, men jag har inte köpt den nu.

mustafa sa...

snyggt. ska bli kul att få sätta saxen i tyget.

Carolina sa...

Wow!
Fin klänning och kul att se tyget ;)

Helena sa...

Jättefin klänning i fint tyg!

Jes sa...

ÅÅÅÅÅ den är underbar, va fin tyget ser ut!!!! Jättesnygg modell på tunikan.

Lykke sa...

Så flott kjole! Og ikke minst stoffet! Har linken til deg i bloggen min, håper det er ok?

Retro Elephant sa...

SHIT VAD SNYGGT!! Man måste ju bara köpa det där tyget!!
KLänningsmodellen sitter jättebra på!

//Lina

Solveig Lövendahl sa...

Jättefin!! Både klänningsmodell och tyg. Måste nog också beställa lite...

gosi sa...

Tyget är ju så himla fint, längtar som bara den nu när jag fick lite försmak på det! Tänkte även direkt när jag såg tunikan att det var ett riktigt bra tunikamönster...typiskt att det var ett hemmaknåp:)

Gekko sa...

Underbart ju!!!! Så otroligt kul att du fick en testbit som en teaser till oss andra! Det är du värd! Jag blir ju inte mindre sugen direkt! :-D
Klänningen är ju helt härlig, och man börjar ju verkligen att fantisera om olika färgkombinationer.

Hur är tyget i tjocklek förresten?

Thea sa...

Lykke - Abslout! Det är bara kul!

GoSi - Tack!! :-)

Gekko: Det är jättmjukt och skönt. Betydligt mjukare än elefanterna tex. Rekommenderas!!

á Yeliqa sa...

Ååååhhhhhhhhhhhhhhh vilken underbar tunika. Tyget är ju helt fantastiskt :)