måndag 13 oktober 2008

Älgjakt


Idag är det andra måndagen i oktober. Då startar årets älgjakt! Nästan hela familjen är involverad på något sätt; jaga, gå drev, koka ärtsoppa, passa busiga barn... I år stannade tjejerna och jag hemma (jag fick ta en semesterdag - hurra; en bonusdag med mina härliga tjejer!) medan maken for iväg i går.

För att familjens jägare ska synas ordentligt i höstmörkret tänkte jag att jag skulle göra ett par roliga mössor. Jag har själv gått drev kalla vinterdagar och haft min vanliga mössa med en klarorange keps ovanpå för att synas ordentligt. Varför inte ha en varm, skön mössa i rätt färg istället? Det finns alla gånger såna att köpa, bara det att jag inte sett någon än (ska vara ärlig och säga att jag inte letat så värst noga heller). På Syfestivalen förra hösten köpte jag den neonorangea fleecen och fodret är i mjukaste Hilcointerlock från Nea Nobelle. Älgen är sydd som en applikation i tunn, svart trikå från Jofotex och har sin egen lilla historia. Den ritade jag till mamma för många år sen. Snabbt gjort i Paint, men mamma blev jätteglad för den och har använt den i olika sammanhang. Den hade sin givna lilla plats där på mössan!

Mössmönstret har jag provat ut själv. Göra en mössa - prova - sy in lite - prova igen - sy in lite till...

Applikationen gjorde jag som vanligt. Jag vill minnas att den inte alls var länge sen jag lovade mig själv att inte göra fler hästtröjor för att det var så pilligt. Och hur pilligt var inte det här då?! Jag satt uppe till halv ett i lördags för att göra mössorna klara.

Mönster:
Eget

Material:
Neonorange fleece från Syfestivalen
Interlock till foder från Nea Nobelle
Svart trikå från Jofotex

Bäst just nu:
Att mössorna verkar ha blivit uppskattade!

Sämst just nu:
Att jag inte ens hann sy färdigt mössorna innan äldsta dottern paxade en i rosa med svart älg... Egentligen väldigt roligt, men jag är inte helt sugen på att sy fler älgar just nu... :-) Men vem kan motstå en fyraåring som lägger huvudet på sned och säger "Snälla mamma, kan inte du sy en till mig också?"!

20 kommentarer:

Mimmi sa...

Huja! Du har ju fantastisk fantasi och kan komma på häftiga saker! Härlig älg, men jag kan förstå att den var jobbig att sy med all "kringelikrokar".

[ LiEmEl ] sa...

guuud va cool mössa. o vilken härlig applikation =) o som du skrev måste den ha varit redigt krånglig o sy, men vilket resultat sen, snyggt!!

fante sa...

Vilka snygga mössor! Men jag förstår att du inte är såp sugen på att sy en till ;-)

Katarina sa...

Jättefina och bra mycket roligare än kepsar ju!

Hur är det att sy applikationer på fleece?
Inga konstigheter eller är det något speciellt att tänka på? Har själv inte gjort någon riktig applikation alls än men har en present på gång där jag tänkt mig en applikation just på fleece...

Marie Frost sa...

Så tuffa! De var verkligen häftiga, men vilket pill med älgen!

Vindling sa...

Jättecoola mössor som verkligen måste fylla sin funktion. Men... Inte är det väl tisdag idag? För då har jag missat en hel dag. ;)

LinSar sa...

Dunder fina.Förstår om den va pillig.Men fin blev de

LinSar sa...

Glömde skriva.Det är måndag:)

Thea sa...

Oj, LinSar! Tack! :-D Jag ändrar!

á Yeliqa sa...

Hur coola mössor som helst. Ser min sambo detta så vet jag vad han kommer vilja ha av mig, men älgapplikation är nog mer än vad jag klarar av :D

Jes sa...

ÅÅÅ vilka fina!!! En sån skulle jy K & P ha, de är ju hos Gekko nu med resten av släkten & jagar älg. K & kommer att gå drev i skogen. verkligen fin älg :)

Erica sa...

verkligen fina. Vilket jobb du måste ha lagt ner på de..

Kaja sa...

Jättefina! Jag håller med... Sydde ju tröjor med bokstäver på för ett tag sedan och även om det inte var så himla pilligt så var det ju 1/10 millimeter som man hade att vela på innan man började se det med blotta ögat (alla vet ju hur ett A ska se ut...). Men, en fyra-åring med huvudet på sned som säger "Snääääälla mamma..." GÅR inte att motstå. Klart att tösabiten ska ha en älg!

OttoPippi sa...

Jösses vilket pill!!! jag trodde det var textilfärgtryck först, men en applikation..... Ja, du kan allt du! :-)

Anonym sa...

Himla snygga mössor! Men jag förstår inte hur du orkade med de där applikationerna! Kan inte varit lätt. :)

Anonym sa...

Såna fina älgar! Precis som OttoPippi trodde jag att det var tygtryck, skulle själv inte få för mig att sy en sådan applikation... Hatten, eller älgmössan, av för dig, du inspirerar!

Anonym sa...

hahaha vad söta! en sån vill jag oxå ha :)

GOBLIgobli sa...

Jag säger då det, det ska vara DU till att göra en sån som applikation!! Trodde också att det var tryck med alla detaljerna.
Helt fantastiska räd e iaf och lär fylla sin funktion i skogen. :-)

HegeS -LykkeTROLL- sa...

Fantastisk fine luer ! Fin form og kjempefin applikasjon

SNUX sa...

For en kjempekul ide!! Innmari fine var de også:)