fredag 24 oktober 2008

PIF till Mamman Pysslar

Ytterligare en PIF har gått iväg!
Den här gången blev det två små frottékjolar till Mamman Pysslars döttrar. Den ena i strl 116 och den andra i strl 92.

Det är alltid lite läskigt att sy något hemligt till någon man inte känner och som dessutom syr själv! Gud vad jag våndas varje gång! Man vill ju så gärna att det man gör ska bli rätt. Den här gången tänkte jag att sandfärgat och rosa är en rätt säker kombination även om man inte är rosafreak. Jag vet ju inte riktigt om mottagaren eller hennes döttrar är det. Sen tänkte jag att det ju blir lite originellt med topcoversömmen, för det tror jag i alla fall inte att Mamman Pysslar brukar sy med.

Eftersom jag inte riktigt vet midjemåtten på de nya små ägarna valde jag att sy ett knapphåll på insidan av midjefållen innan jag fållade. Sen trädde jag i resåren och sydde ihop den, men jag lämnade knapphålet öppen. På så sätt är det busenkelt att justera resåren om man skulle behöva.

Mönster:
Eget, samma som till denna.

Material:
Brun/sandfärgad stretchfrotté från Gittes

Bäst just nu:
Jag gillar själv både modellen och färgkombinationen.

Sämst just nu:
Att jag inte riktigt vet mottagarens smak.
Och att jag underskattade svårigheten att fålla den stretchiga frottén med topcoversömmen. Det är ruskigt svårt att sy den helt rakt, även om man ritar ut exakt vad man ska sy innan. Måste undersöka möjligheten att skaffa nån fållfot till hjälp, annars tar det evigheter! :-)

9 kommentarer:

OttoPippi sa...

Tror inte att du behöver oroa dig! Det är jättefina kjolar!

malin sa...

vilken snygg färgkombo!

Beas sa...

Suck! Gaaalet snygga saker.

Heimlaga sa...

Skulle nog gå hem hos alla!

Jes sa...

Superfina kjolar, jag tror defenetivt de går hem hos motagaren :)

Gekko sa...

Jag kan verkligen tänka mig att den är svårsydd med topcoversömmen. Hade det hjälpt med formband? Det händer att jag stryker på vlieseline i fållen för att få det rakare. Vilken PIF-present sen, helt underbara kjolar!!!

prickig design sa...

Fin fina kjolar! Fin färgkombination!

Strömming sa...

Åh vilka söta kjolar :) Jättefina färger!

mamman pysslar sa...

Tack tack tack!!!
Stora tjejen blev helnöjd och sprang genast upp med sin till kjollådan.
Lilla ratar alla kläder (vill helst vara nakenfis hela dagen) så vi har tyvärr inte provat än.
Men de är super-duper-fina!
Jag gillar frotté ;)
Tack igen!

Kram!