fredag 17 oktober 2008

Rosa elefant...

Den här tröjan var egentligen inte meningen. Jag höll på och gjorde några elefanttryck och kom på att jag hade en liten skvätt rosa färg kvar, som jag blandade till i våras. Kanske en rosa elefant? Jag är egentligen ingen älskare av just rosa (jag lägger inga värderingar i det - man får såklart tycka precis som man vill!), men i kombination med andra färger tycker jag att det kan vara väldigt fint. Just rosa och brun är en sån kombination. Det fick det bli!

Tröjan är sydd i interlock från Jofotex. Jag gillar verkligen den skarpt. Lagom tjock, lite mittemellan E-slöjd och Hilco (som båda också är jättebra - en smaksak). För att ta upp den rosa färgen sydde jag ned raglansömmarna med klarrosa topcoversöm, som jag även använde till att fålla ärmar och nederfållen. Hur jag gör det kan man läsa i detta inlägg. Jag funderade ett tag på om jag skulle göra halslinningen rosa också, men kom fram till att det nästan skulle ha blivit för plottrigt då. Det fick bli i samma tyg som tröjan. Trycket är en uppförstorad elefant från Jofotex:s elefanttyg. Själva textiltrycket är gjort med screentryck. Här kan man läsa hur jag gör dem.

Till tröjan hade jag tänkt använda samma mönster som till min landskapsraglan. Jag tycket det blev bra. Men av någon anledning tog jag fel och tyckte nog att tröjan blev lite vid. Jag hade tagit mönstret till min elefantraglan istället! Nåja, det får duga, men det var lite snopet!

Mönster:
Raglan form 1 från boken Börnetöj 0-3 år av Meedom.

Material:
Brun interlock från Jofotex

Bäst just nu:
Jag tycker faktiskt tröjan blev jättefin! Känner mig mäkta stolt.

Sämst just nu:
Lite snopet att den i blev i det mönster jag tänkt mig. Det mönstret är helt ok, men jag hade ju lagt ned en massa jobb på att få en mönster som var exakt som jag ville ha det. Så kan det gå! :-)

14 kommentarer:

Mimmi sa...

Man blir alltid lika glad att Google Reader markerar att det finns ett nytt inlägg i din blogg och man blir ännu mer lycklig med att se sådan himla fin tröja. Den blev helt fantastisk snygg tycker jag! Elefanten var ju hur snygg som helst i rosa!

Kom mig för att trycka för första gången någonsin igår (inte med så tjusiga saker som screentryck dock ;-) ) och det gav helt klart mersmak. Att sedan få sådan härlig inspiration gör ju inte saken sämre. Tur att det är helg så man kan fortsätta sitt skapande i lugn och ro.

Slut på megainlägg ;-) Trevlig helg!

jenny sa...

Jättefin tröja. Håller med om att brunt och rosa är en superkomb. Blir så snyggt med coversöm på ärmarna.

Jes sa...

Superfin Thea, verkligen!!!
Jag är inte heller så förtjust i rosa men tillsamman med brunt gillar jag det :)
Tröjan är lika fin som vanlig,t dinna tryck blir verkligen fina!!!
Jag testa att trycka igårkväll, dock inte med screentryck eftersom jag inte skaffat de ännu, resultatet kommer nästa vecka i bloggen.

lilla hjärtat sa...

Jättefin tröja, fin färg kombination med ett underbart tryck. Vad duktig du är.

prickig design sa...

Superfin!Lagomt med rosa!Är inte heller någon rosa-människa.

OttoPippi sa...

Lite snopet förstår jag men resultatet blev ju så bra att det inte spelar någon roll :-)

Retro Elephant sa...

Snyggt med rosa på brunt!

//Lina

bronco sa...

"My sån tröja", sa min dotter när hon såg den, jag instämmer, riktigt snygg. Brunt och rosa är aldrig fel!

LinSar sa...

Den blev ju jätte fin trots "missen".Håller med om att brun halskant blev finare.
Trevlig helg

Heilt spesiell sa...

For en flott trøye.Skikkelig proff og forsegjort.Enig med deg ang. rosa.Litt som her er pent da!

gosi sa...

Älskar ju rosa och särskilt ihop med brunt, så den här fina tröjan föll mig i smaken:)

Kort og Søm sa...

Veldig fin genser, du kan virkelig dette med trykk! :o)

Ha en fin kveld!

ellan sa...

Vad proffsigt! Snyggt med rosa på brunt!

Anneli sa...

Underbar tröja! Blir väldigt inspirerard att prova tryck själv. Fast screentryck är nog för avancerat för mig....
Du är verkligen duktig!