torsdag 9 oktober 2008

Små praktiska tetror

De här små söta nesessärerna såg jag första gången på någons blogg (jag önskar så att jag kom ihåg vems, så jag kunde ge lite credit till vederbörande...). Mönstret till dem finns i alla fall på ICA Kuriren. Mina tetror gjorde jag av en remsa; 12*24 cm plus sömsmån och ett 12 cm blixtlås. Jag valde en stuvbit av en tunn vaxduk från Åhléns.

De var kul att göra! Lite annorlunda. Den ena står redan på jobbet med lite av varje som man behöver och inte vet vad man ska göra av; plåster, några huvudvärkstabletter, ett lypsyl, en hårsnodd och några säkerhetsnålar. Den andra ska bli en present!

Bäst just nu:
Jag tycker de är roliga, enkla och originella!

Sämst just nu:
Att jag inte har fler sorter av sån tunn vaxduk - vad heter den? Sån som man kan tvätta i maskinen?

13 kommentarer:

Syserine sa...

Roliga! Ska prova!

LittlePoppins sa...

Ja dessa är ju jättefina. Måste försöka sy ett par lagom till julen tror jag. Perfekta som julklappar.

Strömming sa...

Ja dessa är roliga :) Jag har gjort några själv )och hittade de hos Rino. Så henne har iallfall jag gett credden!)

Snyggt tyg du gjort dem i. De är ju perfekta när man har små bitar som inte riktigt går att göra något annat av!

Gekko sa...

Jättefina! Har också tänkt göra, har sparat länken till beskrivningen till och med. Fodrade du dina?

Kaja sa...

Jättesöta! Jag brukar kunna hitta dem om man söker på vaxat tyg. Jag har ett jättefint tyg hemma som jag skulle kunna använda till sånt. Problemet är bara att mönstret är så stort att man skulle behöva göra tetror i halvmetersformat. Kanske kan vara praktiskt att förvara.... fotbollar i?? ;-)

Thea sa...

Gekko: Inte den här gången, man jag har fjort en som jag fodrat med plastad frotté. Det blev jättebra.

Kaja: Haha, det låter otroligt praktiskt! Eller varför inte förvara ungarna i det!

ellan sa...

Jätte söta!
Jag har gjort en i tunnare vaxduk den blev väldigt bra.

Tygterrier sa...

Heter tyget nåt mer speciellt än vaxad bomull? Har också provat, både i "vanlig" vaxduk (passar bäst om man vill göra en lite större tycker jag, blir stadigare) och i vaxat tyg. Men jag tycker det är svårt att få en snygg avslutning där uppe med dragkedjan. Vore egentligen bättre att sätta dragkedjan åt andra hållet... men då ramlar nog sakerna ut när man öppnar och den ska ju gärna funka för förvaring, inte bara vara snygg :-D

Jes sa...

Vilka söta :)

Thea sa...

Karin: Ja, så kanske det heter...
Jag sydde ned sömsmånerna mot kanterna och tycker nog det blev rätt bra. Men det förutsätter kanske att man inte overlockade ihop den sömmen?

Hello sa...

De är jättefina. Syfröken bloggade om såna för ganska länge sen.

Jag skulle sagt att de är sydda i akrylatväv...?

Och Loppan går här och längtar och längtar efter sina byxor ;) Trodde de hade kommit igår redan, men det vara "bara" ett traderavunnet påslakan :( ;)

Michaela sa...

hej
beskrivningen fins inte kvar på ica kuriren, blev så sugen att prova! Finns den någon annanstans?

Mvh Michaela

Thea sa...

Ingen aning faktiskt.
Kanske jag kan göra en enkel beskrivning vid tillfälle, för det är lite kul. Ska se om jag får tid!