söndag 19 augusti 2007

Frottétunika





I senaste numret av Ottobre, nr 4/2007, hittade jag mönstret till denna tunika. Tyget handlade jag på Jofotex i somras. Egentligen är jag inte så mycket för "Love" och hjärtan och så på tjejkläder (om det inte är jätteretro förstås!), men detta blev så häftigt just för att det var frotté och sen kantat med ljusblått. Den som nu inte har så nära till Söderköping och tänker planera en långtripp till Jofotex i hopp om att frossa bland frottétyger kan ändå hejda sig lite. Tyvärr var detta det enda frottétyg de hade (just då). Men Jofotex är i och för sig väl värt ett besök av andra anledningar (läs: mängder av trikåtyger). Är det intekonstigt att det ska vara så svårt att hitta häftiga frotté-, velour- och mönstrade trikåtyger nu när det är så inne i klädbranschen?

Tyvärr kommer tunikan inte helt till sin rätt på dessa bilder. Kanske jag kan ta en ny i morgon. I alla fall kantade jag med tvillingnål denna gång. Hade inte någon bra blå tråd till CoverPro:n. Men det är ju beprövat, så det blev helt OK. För första gången strök jag på formband innan jag sydde ihop axelsömmarna. Det blev lite stadigare och det var väl så det var tänkt! Kantbandet är från E-slöjd, men jag måste nog säga att jag föredrar muddväv till kantning. Men har man ingen muddväv i rätt färg så blir E-slöjds tyg också bra.

8 kommentarer:

Anki på sytt/vurm sa...

Hm....
undrar hur långt det är till söderköpning från norra värmland...

Thea sa...

För långt för bara ett besök på Jofotex. Eller?!!! Ta med familjen på minisemester med förevändningen att det är en jättemysig lite stad ;-) Och sen bara RÅKAR ni hamna utanför Jofotex!

Carolina sa...

Så fin! Du är verkligen superduktig på att sy.

Jag måste definitivt hitta en förevändning att åka till Söderköping, de har ju en RÅH-butik också ;)

Thea sa...

Mmm, vi har ju pratat RÅH förut, vill jag minnas. Jag gillar verkligen deras grejer. Skyll på glassrestaurangen Smultronstället - det köper lillkillen om inte annat!

Gekko sa...

Cool! Håller med dig i att det inte känns så kul med hjärtan och love jämt, men på håll ser det bara ut som ett snyggt mönster och så är färgkombinationen fräck så så fokuserar man på det istället. Roligt att se tunikan mer än i Ottobre, har funderat på att sy den och blev inte mindre sugen nu!

Vad är RÅH?

Thea sa...

Har också fler idéer för det mönstret. Han inte provat hur den sitter än, dock.

RÅH är två designers som har butik i Söderköping och nåt mer ställe. De syr i liten skala - mycket snygga grejer. Kolla in deras hemsida om du vill: http://www.rahofscandinavia.tyfon.com

Carolina sa...

Thea
Glasstället lät ju bra. Desto längre lista på saker att göra där desto bättre ;)

Den andra konceptbutiken ligger i Helsingborg, typ 5 min från jobbet, inte bra för plånboken... Gissa om jag haft mycket pengar över nu när jag är gravid ;)

Jes sa...

Vilken underbar tunika, gillar tyget fast det är ett typisk tjej tyg. Härlig färgkombination. Blev oxå sugen att fröva sy denna. Men ack var finns tiden:)