torsdag 23 augusti 2007

Gekko-hoodie

Den här hoodien måste ju nästan tillägnas Gekko. Det var hon (mig veterligen i alla fall) som började att sy såna och inspirerade halva Sytråden att göra likadant. Min variant är en mix av munkjackan i senaste Ottobre och en blus med omlottskärning från Gynthers "Sy till barnen 0-4 år". På bilden är grön mönstret från Ottobre, rosa från "Sy till barnen" och gult mitt slutgiltiga mönster.

Hoodien är sydd i rostfärgad fleece från Kilotex (köpt i våras). Banden är orange muddtrikå från Sundbybergs Textilcentrum. Denna gång tänkte jag utnyttja alla mina maskiner - overlocken till att sy ihop och coverpron till att fålla och sy fast kantbanden och symaskinen till lite smådutt. Men det var massa krångel hela tiden. Min annars så pålitliga overlock gjorde hoppstygn och coverpron trilskades med trådspänningarna (ja, det var såklart jag som inte lärt mig än!). Jag krånglade ju till det för mig genom att göra egna kantband, men jag hade inga färdiga i rätt färg, för jag ville ha ton-i-ton. Ett smart tips som jag hittat på sidan Debbie's Coverstich kan man se på bilden nedan: att fästa ett post-it block att ha som kant att sy emot.

Bäst idag: Att den äntligen blev klar! Jag tänkte att det bara skulle vara att slänga ihop den, men det tog rätt lång tid. Mycket beroende på att jag krånglade till lite detaljer. Att jag lärt mig lite mer om att utnyttja differentialmatningen på coverpro:n är ett resultatet av krånglet.

Sämst idag: Att overlocken gör hoppstygn. Det händer när jag sytt över en söm eller ett tjockare parti. Nån som har något tips på vad som är galet? Jag testade att byta nålar, men det hjälpte bara lite.

6 kommentarer:

Gekko sa...

Vad snygg! Det är så kul att alla blir så lika men ändå så olika! Snyggt med hämpen (vad heter det?) att hänga upp den i.
Jobbigt när det trilskar men tur för mig om du lär dig lite så kan jag fråga dig om tips sen om jag får tummen ur och köper CoverPro:-D

Gekko sa...

Coolt namn på hoodien förresten, I like:-D

Thea sa...

Hoppas det var OK att referera till dig?! Det var ju liksom din idé från början.

Jes sa...

Jättefin hoodie, fin färg, nu vet man vem man ska fråga när coverpro krånglar:)

Majtjho sa...

Ibland räcker det att du sträcker tråden som går in i den övre nålen till vänster.

Du gör så fina saker. Gillar omlotten skarpt!

Thea sa...

Å, stort tack för tipset, Majthjo! Ska absolut testa det nästa gån!