måndag 17 oktober 2011

Rådjur, sallad och rullfåll

Rådjur, OK. Och rullfåll. Men sallad?!!

Jo, den vågiga rullfållen kallas faktiskt "lettuce hem" på engelska. Vad den heter på svenska vet jag inte, men salladsfåll låter lite platt? Ändå kan jag precis se ett krusigt salladsblad framför mig när jag tittar på sömmen. Den böljar snyggt och krusigt. Den är dessutom enkel att göra: Ställ in overlocken på rullfåll (det tror jag de allra, allra flesta overlockmaskiner har - min är en rätt gammal trotjänare och den syr rullfåll) och töj tyget ordentligt medan du syr. Det funkar såklart bara på töjbara tyger som olika trikåer.

Förutom "salladsfållen" (gah vad fånigt det låter!) på volangen nedtill fick den här lilla knälånga klänningen i deertyg ett knappsprund fram och rynk i midjan på framstycket. Ärmarna är något utställda , sådär en cm bredare nedtill än vid armbågen, och försedda med resår kring handleden. Det blir bra växmån!

Jaha, och hur syr man rullfåll då?!  Jo, såhär:
1. Använd bara en nål (den högra) och tre trådar.
2. Ställ in skärbredden på minimum.
3. Korta in stygnlängden.
4. Dra åt undre griparens trådspänning rejält (det är den som ska gå runt kanten).
5. Dra eventuellt även de andra trådarnas trådspänningarna något.
6. Jag hade diffen som när jag syr i trikå som vanligt.

Mönster:
Eget, strl 80.

Material:
Deertyg i bomull/lyra från Znok.
Interlock till kantband.
Knappa, 10 mm, från Babythings.

Bäst just nu:
Lettucefållen! Det är så roligt att hitta nya saker man kan göra med symaskinerna!

Sämst just nu:
Jag håller alla tummar jag har för att knapparna inte gjort något hål. Jag skule bli sååå ledsen, eftersom det är en beställning från en kompis.

7 kommentarer:

MinaMirakel sa...

Så söt, mitt rådjurstyg ligger här och väntar!/Åsa

Mariii sa...

Herlig stoff ; og som alltid ett flott produkt !!! Ønsker deg en flott uke :D

/Mariii

Ingrid sa...

Vilken fin beskrivning! Och jag vill minsann se detta lilla salladsblad live :)

Tre små stjärnor (fd Yrväder/Sockertopp) sa...

Krusfåll kanske?
Jag brukar nog låta diffen hjälpa till att sträcka tyget för den sortens fåll. Har aldrig tänkt på att hjälpa till för hand i förväg men aldrig heller fått det så krusigt heller. Drar man i efterhand blir det ju lite samma effekt men man får längre mellan stygnen.
Snyggt var det, hela alltet. Som vanligt här :)

Thea sa...

Ja, krusfåll låter inte så dumt!
Att justera med diffen är ju ett sätt, men som du sa så blir effekten inte densamma.
Ska du på Syfestivalen, förresten? ;-)

Thea sa...

Makrill:
Hmm, kanske lite svårt eftersom den flyttat hemifrån. ;-) Ska se vad jag kan göra!

Hello sa...

Och jag gör krusfållen med både diffen och genom att dra :)