onsdag 9 april 2008

Varför???? -Jag blir tokig!

I går kväll satt jag och skulle kanta några i övrigt klara retrobyxor jag sytt. Men jag gav upp. Var helt enkelt för trött för att orka bråka med bandkantaren.

Jag fattar inte att det ska vara så svårt!!! Man ställer in den,testsyr och så verkar allt bra. Och plötsligt ändrar det bara och så har man sömmen mitt på, som på bilden.

Visst, jag förstår att man måste justera pressarfotstryck, trådspänning och differientialmatning när man syr. Och ändra på skruvarna på bandkantaren. Men sen då? Var finns beskrivningen om HUR man ska ändra? Inte i Coverprons manual i alla fall. Eller i instruktionerna till bandkantaren. Eller i instruktionsCD:n jag lyckades få med när jag köpte den. Där bara sys det med välmanikerade händer.

Jag blir tokig! Alla tips emottages tacksamt. NÅN måste ju kunna detta! Jag ska rada upp tipsen och från vem de kommer (om ni vill) här nedan.

1. Sänk pressarfotstrycket när du syr med bandkantaren. Mäts med Pfiffikus (Carolina)
2. Sänk pressarfotstrycket i botten när du syr över skarvar (Gekko)
3. Handjaga genom att vrida på ratten över skarvar för att slippa hoppstygn (Jes)
4. Max diffmatning ger längre stygn
5. När sömmen drar mot mitten vid bandkantning (som på min bild) - sätt pincetten mot högra sidan av pressarfoten och tryck emot för att kanbandet inte ska kunna glida åt höger (JnyDesign)
6. Sticka ner sömsmånar med en bred sicksack innan du syr över sömsmåner, då lägger de sig flatare och det blir lättare att komma över utan hoppstygn. Om man gör det bara där kantbandet skall sys på syns det ju inte sen (Gekko)
7. Stanna precis innan man kör över sömmen och stick in något under pressarfoten där bak så att den inte står rakt upp (Carolina)
8. Man ska i princip alltid köra med diffmatning upp mot 2 när man syr i stretchiga tyger. (Carolina)
9. För mig har det funkat bättre om jag låter den undre delen av kantbandet sticka ut lite längre än den övre. Syns ju inte när man gör kantningar, däremot inte 100 % snyggt när man fortsätter ut i band (Carolina)
10. Öka stygnlängden till 4,0. Då är det lättare att svänga också. (KlaramedK)

12 kommentarer:

OttoPippi sa...

Superbra initiativ Thea!!! Ett sånt här tips-inlägg kommer att bli ovärderligt! (Men eftersom jag är en pre-bandkants-användare så kan jag tyvärr inte hjälpa till)

Jes sa...

Förstår din frustration vi satt och svor samtidigt i går. Bra initistiv att samla i hop tips!

JNYdesign sa...

Superbra initiativ, borde finnas någon tips ordbok angående symaskiner. Jag menar det är ju ändå rätt dyra maskiner och man vill ju kunna utnyttja dem till max. Vet inte om detta tipset hjälper dig, men när min kantning blev så där så satte pincetten mot högra sidan av pressarfoten och tryckte emot för att kanbandet inte skulle kunna glida åt höger. men jag tycker ju att det borde finnas något enklare sätt.

Gekko sa...

Det där händer mig med, men det blir så nästan direkt, innan jag fått in tyget som skall kantas. Vad är det för video du fick med? *nyfiken*

Gekko sa...

Ett till tips är förresten att sticka ner sömsmånar med en bred sicksack innan man syr över sömsmånar, då lägger de sig flatare och det blir lättare att komma över utan hoppstygn. Om man gör det bara där kantbandet skall sys på syns det ju inte sen.

Carolina sa...

Ett tips jag fick på symässan som jag inte hunnit testa själv än var att stanna precis innan man kör över sömmen och sticka in något under pressarfoten där bak så att den inte står rakt upp.
Vidare sa hon på symässan också att man i princip alltid skulle köra med diffmatning upp mot 2 när man sydde i stretchiga tyger.

Carolina sa...

Kom på en sak till
För mig har det funkat bättre om jag låter den undre delen av kantbandet sticka ut lite längre än den övre. Syns ju inte när man gör kantningar, däremot inte 100 % snyggt när man fortsätter ut i band ;(

Kånkarong sa...

Nu blir jag helt panikslagen av att läsa detta! Jag kmmer ju inte börja köra så mycket med min maskin förrän efter flytten men det verkar som om jag får förbereda mig på en helt del frustration :) Vi kanske kan ordna en CoverPro workshop tillsammans ;P

Thea sa...

Ja, en workshop vore toppen. MED INSTRUKTÖR!!!

Men faktiskt; allt tipsen tillsamman hjälpte faktiskt lite. Fast min sylärare sa att det inte finns någon coverstitch som grejar kantband ordentligt... Måste väl till en industrimaskin....

KlaramedK sa...

Bättre sent än aldrig! men jag blev tipsad av en sytant att öka stygnlängden till max (i mitt fall 4.0) då är det lättare att svänga oxå...men visst är det knivigt!

Thea sa...

Ah, tack för det tipset!!

Heilt spesiell sa...

Så bra at jeg ikke er alene om å bli gal av min coverpro:) Her var mange nyttige tips som må testes!