torsdag 22 oktober 2009

Dockmussetröjor...

Så här matchiga är numera döttrarnas dockor. Jag kunde inte låta bli att sy varsin musse-docktröja till dem. Visst är det sött? Båda fick orange tryck men sen fick den ena turkosa detaljer och den andra röda. Dessutom fick storasyster ett par muddisar till sin docka. Hon hade önskat sig ett par sen hon fick se det par lillasysters kompis fick (finns till beskådan här).

Mönster:
"Sy og strik dukketöj" av Anita Gunnars. Den brukar finnas på Tradera lite då och då. I den boken finns faktiskt massa kul. Sen kan man ju utveckla mönstren när man väl har grunderna. Byxorna har jag nog anpassat ihop efter olika mönster. Jag minns faktiskt inte!

Material:
Vit, tunn, mjuk Hilcointerlock från Michas Stoffecke, Nea Nobelle eller Tygpyssling. :-)
Mudd från Stoff och Stil.
Trycket är gjort med screentryck och dekorsömmarna är sydda med min Pfaff 4874.

Bäst just nu:
Det är faktiskt fantastiskt roligt att sy dockkläder! Att kunna göra personliga kläder till dockorna. Såna kläder som ser ut som de som ungarna själva gillar och brukar bära.

Sämst just nu:
Att jag inte tar mig tid att sy den där dockoverallen som legat tillklippt ett år nu...

9 kommentarer:

fante sa...

Gulligt :-) Det bästa med ditt sämsta är ju att dockor inte växer :-)

Maria sa...

Gud vad söta;)

Mimmi sa...

Supersöta och Musse är helt underbar!

Anonym sa...

Haha, Fante, det är väldigt sant! :-)
//Thea

Åsa Tidqvist sa...

jättefina!! dockkläder är såå kul, jag blir jättesugen på att sy matchande till 3-åringens Ebba-docka nu...får omprioritera så jag hinner det =)

Maria V sa...

Gillar verkligen mussetrycket, superfint!

LillaBarn sa...

Åh, vad söta... Verkar himla pilligt att sy så smått!
Funderar fortfarande på hur i helsefyr man länkar till höger i bloggen. Helt handikappad när det gäller datorer, stolt som en tupp bara över att kunna ladda upp foton och klicka på "send" när man skickar email. Ungefär där slutar mina IT-kunskaper. Men jag får fortsätta klura. Annars frågar jag mannen här hemma i morgon om han kan greja det...

Doris_Assar sa...

Så gulligt!! Smart sätt att sy mössor nedan - jag gör helt annorlunda!! Måste testa ditt sätt också ;-)

Jes sa...

Dessa va ju helt underbara!!! så söta :)
Trycket är ju underbart, ja vad kan ja säga mer jag är nållös av beundran :)