torsdag 1 oktober 2009

Så härligt retro!


Det här underbara tyget bara skrek "köp mig" när jag såg det på The Fabric Fairys sida. Och det gjorde jag! Håll med om att det ser ut som en gammal stickig 50-talskjol? Men tyget är faktiskt allra mjukaste stretchsweaten med ett tryckt retromönster som går i färgerna brunt, vitt orange och grönt. Galet häftigt!

Redan när jag beställde tyget visste jag att det skulle bli en kjol. Min yngsta är nämligen, till skillnad från sin storasyster, väldigt förtjust, för att inte säga besatt, av kjolar. EFtersom tyget talar för sig själv ville jag ha en enkel modell. Mönstret hade jag i två storlekar redan, men såklart inte i 98/104. Med hjälp av mina andra mönster och efter att ha sneglat på en kjol här hemma blev så den här kjolen av. Och den passade jättebra.

Mönster:
Eget med hjälp från Tillskärarakademin och en kik på en bra kjol här hemma.

Material:
Stretchsweat (stretch french terry) från The Fabric Fairy.

Bäst just nu:
Jag är såld på tyget! Pulsen gick säkert upp till 200 när jag såg det och jag blev inte besviken när jag hämtade ut det på posten. Som tur är har jag en liten snutt kvar. Till en klänning eller nån kjol till.

Sämst just nu:
Att lillasyster inte är lika förtjust som jag . "Den är bul" fick man höra på morgonen. Maken trodde att det berodde på att storasyster fick ett utbrott över sina kläder och att lillasyster ville göra likadant. Man kan ju hoppas. Men jag är inte övertygad. (Fast hon poserade glatt i den, som synes)

16 kommentarer:

Lallis/Helene sa...

WOW! Jättehäftig! En sån skulle jag vilja ha själv!

Kalunji040 sa...

Super duper sött.

Monica sa...

Nyyydelig!!! Jeg har bestilt samme stoffet men i lilla! :)

KRUMELEJ sa...

Åh, det där känner man igen. Min säger att byxorna bara är mjuka och fula :). Jättehäftig skoj!

Doris_Assar sa...

Åh, en sån kjol vill JAG ha! ;-)

Y sa...

cool! men vad är det med småsyrrorna och klänningar/kjolar!?

MinaMirakel sa...

Jättefin!/Åsa

MemLin sa...

Tacksamt ;-) Känner tyvärr igen det där, bara hålla tummarna för att hon ändrar sig eller att det bara berodde på storasyster.

Ett Tu Tre sa...

Så snygg! Hoppas hon får en mildare inställning till den alls inte "bula" kjolen.
Hade tyget varit i vävd kvalitet vet hade jag velat ha en likadan till mig själv.

Jes sa...

Underbar kjol!!!
Tyget är superhäftigt :)
Jag tror hon kommer gilla den.

Åsa Tidqvist sa...

hmm, jo de brukar ju smitta tyvärr, utbrott alltså. men en sådan fin kjol kan man inte låta bli att älska så hon ändrar sig säkert!

Anki på sytt/vurm sa...

har oxå dreglat över detta tyg, men av någon anledning fick det inte plats i budgeten vid sista beställningen, synd jag ser att det hade varit en fullträff!

Mycket snygg, hoppas lillasyster kommer över det, den är verkligen inte "bul"!

Hello sa...

En annan dag tycker hon att den är lika snygg som alla vi andra vettiga människor :)

Precis så där var det med vår etta och tvåa också. Inga kjolar eller kläder i rosa fanns att ärva och bara kjolar och helst i rosa var det som skulle på!

malin sa...

åh, den var verkligen såå läcker!

florin design sa...

Riktigt, riktigt läcker!

Beata sa...

Jättesnygg!