fredag 9 oktober 2009

Molnmössor

Nu har även turen kommit till mig att sy mössor. Inte så fantasifullt här i bloggvärlden, kanske. Men helt nödvändigt i vanliga livet! :-) Molntyget är ju dessutom galet inbjudande till att sy just mössor... De här två exemplaren funkar dessutom perfekt i ferg med Polarn och Pyrets gröna och senapsgula jackor. Så det var två matchiga små tjejer som knallade till skolan häromdagen. I ren glädje sydde jag sen en cerise till en av äldsta dotterns bästa kompisar (som själv fick välja tyg).

Ärligt talat så ska jag berätta att när jag fört testade storleken så var mössan alldeles lagom till mig själv. (Så jag har en egen grön mössa här hemma, haha). Och den storleken kom sedan väl till pass när jag dels fick en beställning via bloggen och sedan en från skolan. Den som kom genom skolan ligger mig extra varmt om hjärtat. Det var nämligen en av äldsta dotterns fröknar (säger man så?!) som har en äldre bekant som gärna sover med öppet fönster om natten men blir så kall om huvudet. Så när fröken hade sett dotterns gröna molnmössa blev hon jätteglad och undrade var man kunde få tag på en sån. Eller, ja, hon visste ju att jag sydde, men undrade om jag kunde tänka mig att göra en till hennes vän. Såklart! Vilken ära! Jag sydde en i turkosa moln som jag istället för att göra i dubbelt molntyg fodrade med tunn, supermjuk Hilcointerlock. Hoppas den blev skön och lagom tjock.

Mönster:
Eget

Material:
Molntyg från JnyDesign

Bäst just nu:
Det är många bäst just nu! Dels är det roligt med tjejernas fina matchiga mössor (som faktiskt väecker en hel del uppmärksamhet - positiv sådan), desl är jag glad för tyget. Men framför allt är jag glad för att kunna hjälpa till med sovmössan. Det var så himla roligt att se hur glad "fröken" blev. Och det blev jag också!

Sämst just nu:
Att min overlock är lite trött och borde få åka på semester ett tag. Speciellt kniven tycker det är lite jobbigt med tjocka tyglager...

4 kommentarer:

Monica Therese sa...

Superfine luer,jeg elsker det stoffet med skyer på :)

Heimlaga sa...

En nattmössa med moln, det låter ju mysigt!

Retro Elephant sa...

Mycket fina!

//Lina

Jes sa...

Ja moln tyget passar verkligen underbart till mössor, vilken härlig mössbeställning via dagis :)