onsdag 7 oktober 2009

Ljusblått, mörkblått, rött och guld

Ett fantastistkt, lite annorlunda tyg. Ofta tycker jag att det är rosa och guld/silver som kombineras, men här var det olika blåa nyanser med inslag av några andra färger. Sånt blir jag så glad av! Det blev genast en tunika till äldsta dottern, som som bekant har utsett blått (hlest ljusblått) till sin favoritfärg.

Mönster:
Mintt egna gamla vanliga, som tyvärr har blivit lite kort i rocken. Kanske jag snickrar om tunikan till en tröja...

Material:
Ett sweattyg som inte är alltför tjockt. Ej flossad baksida. Köpt på Jofotex.
Hilcomudd (ljusblå) från Tygpyssling.

Bäst just nu:
Att jag har lyckats hitta något som är lite guldigt utan inslag av rosa! Inte för att det i sig inte är fint, utan för att den här varianten är desto ovanligare.

Sämst just nu:
Att jag inte kollade dotterns livlängd ordentligt innan jag sydde. Jag tänkte lite att "den har ju passat bra förut". Som om de inte växer... Tur att det är en tunika, då är det ju inte så svårt att göra om till en tröja med rätt längd.

14 kommentarer:

Jes sa...

Detta tyg tycker jag verkligen är superfint, som du säger svår att inte hitta med en massa rosa!!! Förstår att dottern blev förtjust i den.

Hello sa...

Verkligen superhärligt tyg!

Och snygg modell - det syns ju inte här att den är lite kort :) Det är verkligen praktiskt med tunika!

Ewa sa...

Najs! Min favvofärg var blå när jag var liten. Fast jag vet inte om det var mitt val egentligen eller om mamma helt enkelt köpte en uppsättning rött till syrran o en likadan blå till mig... Hur som helst är du duktig på att sy!

citten sa...

Nydelig nydelig mønster og farger! Stoffet gjør seg jo både til store og små!

Gekko sa...

Härlig! Misstänker att dottern är riktigt nöjd med färgerna?! :-)

Åsa Tidqvist sa...

jättefint tyg! förstår att du är nöjd! hmh, jag är också dålig på att kolla deras NUVARANDE längd, men som sagt tubikor kan ju has som tröjor med som tur är!

JuMel sa...

Jättefin! Gillar både modellen och tyget!

Astrid Hemsydd sa...

Herlig, herlig tunika! Utrolig flott stoff. Liker din enkle men vakre stil.

Dittenodatten sa...

Jättefint tyg! Älskar det mönstret på tyget och modellen på tunikan är fin! Som sagt så syns det inte att den är för kort... ;-)

Y sa...

idag stannade vi utanför jofotex bara för att upptäcka att det var stängt. Jättefint tyg och minst lika fin tröja! precis vad min äldsta unge skulle gilla. blått, guld och silver är precis det som önskas här

Monica sa...

Ååj, det var lekkert med litt anneledes jentetøy ja!! :) MAn blir lei rosa etterhvert..hehe..

Anonym sa...

Y, stängt?!! Har det hänt något?! De har ju alltid öppet! I alla fall 360 dagar om året. Eller kom du efter kl 18?

//Thea

SiriR sa...

Kjempelekker! Likte stoffet:)

MinaMirakel sa...

Underbar tröja med härligt tyg!/Åsa