söndag 4 oktober 2009

Det kommer en mus...

Håll med om att den är söt?!

Jag tycker så himla mycket om den här lilla bodyn. Fick ett infall att jag skulle göra ett minitryck av dotterns lilla "Musse Pigg" som hon ritade i våras. Trycket fick pryda en liten body i mörkt turkost med ljusturkosa kantband.

Bodyn är sydd i samma mönster som dessa och kantad i turkos bomull/lycratrikå. Jag har kommit fram till att när jag syr kantband till tex en body använder jag diffmatning 1,0. (Jag använder bandkantare till min Coverpro). Då blir det precis lagom, varken för rynkat eller uttöjt. Till en halslinning, däremot, vill man ju gärna att det ska dra ihop sig en aning, men fortfarande utan rynk (vill i alla fall jag). Så där använder ställer jag in diffmatningen på strax under 1,25.

Som sagt blev den lilla mussebodyn till i ett ögonblick av spontanitet. Eller, ja, ögonblick var kanske en underdrift, men infallet var ett ögonblicksverk och sedan var resten syglädje!

Mönster:
Samma som till dessa.

Material:
Turkos bomull/lycra, köpt på Syfestivalen i våras
Turkos bomull/lycra som kantband

Bäst just nu:
Jag tycker den blev urgullig! Jag tycker faktiskt det är otroligt roligt att kunna ta tillvara min dotters härliga teckningar och skaparglädje och kombinera in dem i barnkläder. Till barn från barn på något sätt!

Sämst just nu:
Hmm, ja, här borde jag ju skriva att det är att jag inte vet vad jag ska göra av den. Men det kanske redan har löst sig, för min svägerska var och drog lite i den för en kompis räkning.

26 kommentarer:

Gekko sa...

Åh, den är ju så söt! Den lilla musen är ju bara för god! :-) och bodyen ser ju härligt välsytt ut!

Jes sa...

Den blev ju underbar!!! tycket är ju supergulligt :)

Pernilla sa...

Super gullig, jätte roligt att din dotters bilder få pryda dina kläder ni är ett bra team ;)

Fotograf Jenny Thörnberg sa...

Helt underbart söt, gillar trycket, det gjorde pricken över i. Håller med Gekko, den ser otroligt välsydd ut, måste få min coverpro att funka, annars får jag aldrig snygga kanter.

Doris_Assar sa...

Underbart att bevara dotterns teckning, du är så himla kreativ!! :-)

Fangoria sa...

Verkligen supersöt, härligt tryck!

Anna, Tvillingtand sa...

Precis som de andra tycker jag också det är jättefint att du använder barnmotiv, det blir riktigt bra! Härlig färgkombination till bodyn också. Jag brukar också bandkanta med apparat, fast på min kombinerade overlock. Det fungerar oftast ganska smärtfritt, men den har lite svårt i för tjocka band. Är det likadant med den rena covermaskinen?

Gulligan sa...

underbar!!

Anonym sa...

Så söt och vilket roligt koncept, från barn till barn. Tack för tipset på diffmatningen.

Anonym sa...

Vilken söt liten mus. Jag tycker också om färgkombon med ljusturkos och knallblå. /petra.h

fante sa...

Superfin :-D Här finns också en intresserad bebis om den inte gått åt redan ;-)

RÄVENoRÄKAN sa...

Jättefin! Återigen inspirerar du, istället för att göra ett stort tryck mitt på magen hittar du på att göra ett litet i hörnet som blev så bra!

gullhjärta sa...

Den blev superfin. Lite annorlunda (på ett bra sätt) med ett litet tryck, helt i min smak. Dina kläder är alltid så fina och välsydda.

.designk.carbin sa...

Helt underbar, alldeles lagom..lagom färg , lagom tryck , lagom unik.
/ Kerstin

Maria V sa...

Supersöt body! Men hur har du gjort själva trycket? Ser väldigt proffsigt ut!

Beata sa...

Den var jättesöt!

SiriR sa...

Wow, så kul!
Det du lager ser alltid så profft ut,du er så utrolig flink:)

Heimlaga sa...

Så underbart sött!

miramir sa...

Blååååååååååå, så jättefin den är. Tack för senast, jag och barnen kände oss som hemma. Ska vi ta hos oss snart. kramiz h

Anonym sa...

Oj så kul det var att se alla kommentarer när jag öppnade bloggen! Tack!
Anna Tvillingtand: Ja, det verkar vara samma.
Fante: Bra att veta! ;-) Men jag vet också att den lilla bebisen har en mamma som syr jättefina bodysar själv! ;-)
Maria V:Det borde jag såklart ha skrivit. Trycket är gjort med screentryck. Kika i högermarginalen på bloggen så finns en länk där.
Miramir: Tack själv! Alltid lika avslappnat och trevligt! Om inte förr kanske vi kan hitta på något nån dag på höstlovet? Är ni lediga nåt då?


//Thea

MinaMirakel sa...

Jättesöt mus, ser jätteproffsig ut!/Åsa

Botilda sa...

Fullkomligt bedårande fin! Undrar om jag hinner bli bra på screentryck (och Sprallin på att rita gubbar) tills i april när jag blir faster.

Tygterrier sa...

Sötaste musen!

Hello sa...

Vilket fantastiskt lyckat infall! :)

The pyssler sa...

Jättekul med trycket tycker jag. =)

ealina sa...

Den är ett väldigt sött tryck det där! Kul idé att låta dotterns bild få vara med :)