tisdag 20 oktober 2009

Troll i en traktor


Den här traktortröjan har det gått troll i. Ni vet sådär att allt går snett på något vis. Nu gick i och för sig inte allt snett, men saker blev försenade gång på gång på gång. Först tänkte jag att jag skulle vänta in ett annat tryck jag skulle göra så jag kunde göra dem samtidigt och bespara mig lite jobb. Sen var det tyget som var slut och slutligen gjorde jag så fel på ärmarna att jag faktiskt fick sprätta bort dem helt efteråt och sy på nya. Vad det var för fel? Mja, när jag sydde ärm- sidsömmen började jag nedifrån (alltså snarare sid- ärmsömmen, haha) och mönsterpassade från ärmhålan. När jag kom ned till handleden var det snett. Testade att sy på muddar för att se om det blev bättre, men det blev det såklart inte (och det visste jag ju egentligen redan innan). Bara att göra om... Nästa gång jag syr randigt kommer jag att sy från handleden...

Men nu äntligen är den alltså klar - betydligt senare än jag hade tänkt mig. *Skrapar med foten* Ber om ursäkt, Mysebo (som är beställare av den). Nu råkar det vara så att Mysebo för inte så länge sedan blivit mamma till en liten kille till. Som plåster på såren för den långa väntan skickar jag med en liten present till honom också.

Traktorn är tryckt med mitt screentrycksset på E-slöjds lite kraftigare interlocktrikå. Vi har själva ett par plagg här hemma som jag har tryckt på tidigare och det håller jättebra i tvätten. Jag brukar vända plagget ut-och-in och köra i 40 grader (tyget är förtvättat i 60 grader innan jag trycker).

Mönster:
Ottobre 3/2004.

Material:
Orange trikå från E-slöjd.
Randig trikå från Jofotex.
Mudd från Stoff&Stil
Traktortyg: eget (i det här inlägget kan man läsa mer om egendesignat tyg)
Kantband: mudd från Hilco


Bäst just nu:
Att äntligen bli klar med tröjan. Att man kan känna en sån lättnad att sy klart något som "hängt över en".

Sämst just nu:
Förutom förseningen då. Att familjen hemsökts av influensan (tror vi i alla fall). Ännu är det bara yngsta dottern som är risig, och hon är rätt ok ändå, så vi håller tummarna för att resten klarar sig. Men sömnen blir ju lidande och tristessen är stor när man är inlåst hemma...

8 kommentarer:

Heilt spesiell sa...

NYDELIG trøye!! God bedring,håper flesteparten av dere slipper unna.

Lilla Gryn sa...

Men vilket bra resultat det blev, ändå. Visst är det skönt när man slutför något. Jag vet precis hur du känner... så nu slutar jag surfa och går och gör lite nytta. ADJÖ!

Pernilla sa...

Jätte snygg tröja, traktor trycket är så fint =)

Gunnhild sa...

nydelig genser..og kjempe nusselig lue! traktor trykket er bare SÅ fint!

Jes sa...

Å vilken härlig tröja, snyggt med det randiga ärmarna till. Är det nytt med en gubbe i traktorn eller har den alltid varit så?

Hello sa...

Härliga plagg!

Jag syr alltid från ärmen när jag syr sidsöm, enligt min mammas mantra: inifrån och ut, uppifrån och ner :)

mamma i nord sa...

Har så sansen for traktoren din, og lue stoffet er så morro.
Genseren ble jo bare så kul da.

Thea sa...

Tack för kommentarerna!

Jes: Nädå gubben har alltid funnits där. Det är morfar själv, det! :-)