torsdag 22 oktober 2009

Äntligen en djungeltröja!!

Detta tyget har legat och bränt i syhögen ända sen Syfestivalen. Oj vad jag har velat sy i det! Och så har jag äntligen fått tummen ur och inte bara sytt utan även fotat och bloggat om det!

Ska jag vara helt ärlig så är detta faktiskt plagg nummer två jag sytt i djungeltyget. Det första var en tunika i den här modellen, till lillasyster. Storasyster blev så omåttligt avundsjuk på att "det är bara lillasyster som får nya kläder. Jag får aaaaaaldrig något. Du tycker mycket bättre om henne!". Säkert. Bergis. Absolut. Not. Men varför inte blidka den arga unga damen med en egen djungeltröja? När man har möjligheten, tycker det är roligt och dessutom har tyg kvar? Jag var osäker på om en tröja i det här tyget skulle vara för "barnsligt" till en 6-åring. Kanske ville hon hellre ha en tunika, så kombon blev mer "vuxen" (fånigt ord i det här sammanhanget, jag vet!), men nix. Tröja skulle det vara. Idag var den på till skolan och jag måste säga att den klädde henne suveränt. Så om ni har tvekat om tyget funkar till ett skolbarn - sluta med det, det går jättebra! :-)

Varför jag bloggar om plagg nummer två? Och inte det första jag sydde? Tunikan? Jo, för det är nämligen så att yngsta dotterns slet tag i den innan jag hade hunnit fota den, tog på den, vägrade ta av den och...klippte hål i den!! Det var inte med flit, men ändå. Mitt över bröstet blev det ett jack. Så tröttsamt. Helt sprillans ny, och här hade jag sytt en egen till storasyster för att de ville ha likadana. Men jag ska banne mig laga den med en matchande söm över bröstet, så får hon slita på den. Jag kan inte med att sy en exakt likadan direkt efter att jag sytt den första!

Mönster:
Ottobre creative 301. Den här gången följde jag mönstret helt. Annars brukar jag rakställa tröjan istället för att göra den figursydd. I det här tyget blev figursömnaden jättefin. Eller så har min 6-åring börjat ränna iväg på längden och smalna av lite.

Material:
Fantastiskt, underbart, härligt djungeltyg i bomull/lycra från JnyDesign. Såg att det var slutsålt just nu men att mer kommer in i slutet på november. Kantade gjorde jag med enfärgad bomull/lycra från samma ställe.

Bäst just nu:
Att storasyster ville ha en tröja i det här tyget och att hon blev så otroligt fin i den.

Sämst just nu:
Antar att jag egentligen inte behöver skriva det. Men det har med en sax och en precis nysydd tunika att göra...

22 kommentarer:

Jes sa...

Underbar tröja :) Ja vist är tyget underbar. Men va trist på den första tröjan, men ja det är sånt som händer...

Benglan sa...

Fin tröja! Min 6-åring älskar sin djungeltunika som jag också trodde skulle vara för "barnslig"... :)
Hur lyckades du kanta med bomull/lycra?! Jag skulle prova det med det bara krullade ihop sig och jag gav ganska snabbt upp och tänkte att det helt enkelt inte går...

Pernilla sa...

Den var verkligen superfin!

Helena sa...

Fin tröja! Det här tyget är ju riktigt snyggt! Vad synd med den första tröjan, hoppas du kan fixa till den.

Ingrid sa...

Nej vad tråkigt! Men härligt att du kan skriva så roligt om det... Superfin djungeltröja!

Therese sa...

Känner igen det där med sax och klipp mitt över magen... Hade en tröja som inte ens var klar som dottern var och klippte i. Den fick bli en pyjamaströja istället för fintröja.

Supersnygg tröja för övrigt, blev ännu mer sugen på att sy i mitt eget djungeltyg som damp ner i brevlådan idag!!!

Mimmi sa...

Dessa barn ;-) Ibland får man ta djupa andetag och sedan skratta :-D

Underbar tröja! Själv har jag precis kört mitt tyg i tvättmaskin och jag längtar redan hem från jobbet (har int kommit dit ännu ;-) ) för då skall jag klippa i det :-D

Lallis/Helene sa...

Jättefint! Måste sätta saxen i mitt djungeltyg! Synd på den första tröjan, hoppas du kan laga den på något sätt.

KRUMELEJ sa...

Vilken jättefin tröja. Satte själv saxen i mitt tyg igår och nu bara längtar jag efter att få låta maskinerna jobba. Så synd på den andra tröjan. Jag hoppas att du kommer på något smart sätt att laga den.

Heilt spesiell sa...

Kanskje det går med en applikasjon over der hullet er på tunikaen?Hva med en gul giraff som er i nyeste Ottobre?Kjedelig når slikt skjer og det er jo såklart med de nyeste klærne.

Kjempeflott trøye!Jeg får mitt i posten straks og gleder meg!

Hello sa...

Det är ett helt underbart tyg! Vilken tröja! Jag tror dock inte att mitt skolbarn skulle ta en sån tröja på sig. Men så är hon två år äldre också.

Jag hoppas mitt kommer med posten idag! Det finns gott hopp om det, nämligen. Tillsammans med kläder till nämnda skolbarn - vi ska vara testfamilj för Jennys kläder! Kul kul!

Ewa sa...

Va fiiiin! Jacket sitter inte på nåt "brosch-bra" ställe då så du kan sätta dit en liten monkey eller någe? Jag har bloggat om ett armband nu btw. Ska fota resten av smyckena så småningom. kram

Fangoria sa...

Superfin tröja! Jag vill oxå ha det tyget...=(

Aleni sa...

Helt underbar. Nu vill jag också köpa av det tyget. Det går ju inte att motstå. Törs nästa säga att även killar som är lite äldre än så skulle gilla det. Vilken tur att du är av den sorten som inte ilsknar till över saxklipp. Tråkigt, men glöms ju så sakteliga bort...

Hawk and Weasel sa...

Fiin! Jag gillade inte djungeltyget så mycket innan, men nu ser jag ju hur snyggt det är. Fint med bara grön halskant också, det rör inte till det så mycket.

Ellilo sa...

Superfin. Snyggt med grönt kantband! Jag har också det där tyget liggandes här hemma. Skulle sy en tunika till dottern som går i nollan, men plötsligt ändrade hon sig och tyckte tyget var fjantigt ... suck. Fast å andra sidan vill storebror som är ett år äldre gärna ha en tröja så det får väl bli så i stället!

rockefår sa...

Flott genser i et herlig stoff.
Synd med tunikaen, alt de kan få til disse søte små... Lykke til med reparasjonen!

Jeg har "akkurat" funnet bloggen din etter å ha hørt om deg og retrobrallorna. Og sett Heilt Spesiell omtale deg.

Tusen takk for innlegget om hvordan man syr kantebånd uten covermaskin. Fantastisk! Hadde lenge hatt lyst til å prøve en knytebukse variant og takket være deg torde jeg å prøve!

Anonym sa...

Hej Rockefår! (Vilket härligt namn!). Kul att du hittat hit! Välkommen tillbaks!
//Thea

Strumpetossa sa...

Supersnygg!!

Anki på sytt/vurm sa...

fint!
och angående sax och nysydda saker, det är ju din design, ingen vet hur det var tänkt, bara att hitta på en liten detalj :)

Thea sa...

:-D

Majtjho sa...

Så fin tröja. Gillar det tyget skarpt. Får kanske bställa en bir jag med. Vilken lite skrutt hon är lillsyster.