måndag 17 december 2007

Mysiga velourmuddisar i rost

Hon har nästan vuxit ur sina gamlamuddisar, lillasyster. Egentligen hade jag nog sett framför mig ett par bruna, men den bruna velouren var slut, så jag letade lite i tygförrådet. A-ha, den där underbara rostfärgade velouren från Jofotex... (Kan det vara Hilco? Ryktet säger det). Den kunde ju bli något. Jag bara älskar den färgen!! Som mudden valde jag brun Hilcomudd. När jag ändå var igång passade jag på att sy ett par extra till en liten kompis till dottern.

Mönstret är detsamma som till de andra jag sytt, tex dessa. Denna gång gjorde jag en smalare mudd som också var lite längre men kortade inte av byxorna i motsvarande mån. Tänkte att de skulle ge lite pös i början och utrymme att växa i.

Jag hade en sån toppenkväll när jag sydde igår. Lyckades göra klart en massa smågrejer och ingenting krånglade. Satt uppe alldeles för länge, men inte kan man väl gå och lägga sig när allting bara stämmer?!

Maskinval:
Overlock att sy ihop. Trådspänning 3-3-3-3, Diffmatning N. Det här är nog den bästa inställningen hittills på velour.
Coverpro att sticka ned sömmar. Trådspänning 3-3-3-2, steglängd 3,5, Diffmatning 1,25.

Bäst just nu:
Velouren! Helt underbar! Och att jag fått in snitsen på muddisar så att det inte tar en evighet!

Sämst just nu:
Inget!

8 kommentarer:

Gekko sa...

Skönt med bra sykväll! Och vilka härliga byxor! Färgen ser ju väldigt snygg ut!

Thea sa...

Ja, jag hade ett sånt riktigt "flow". Jättehärligt och kul! :-)

Jenny sa...

Åh vilken härlig färg på velouren - den har jag inte sett förut *vill ha*.

Thea sa...

Je, den är verkligen jättefin...

Jes sa...

Jättefina färger på byxorna, gud va skönt med en fungerande sy-kväll önskar att jag kunde få en, det var längesedan nu.

Anki på sytt/vurm sa...

Håller med dom andra, färgen är helt underbar.
Och det är klart inte kan man sluta sy när det bara funkar :)
Däremot borde ialafall jag lära mig lägga av då allt kråglar.

Cecilia sa...

Ååååh den där har jag sett i miniformat från NeaNobelles provark och suktat efter. Hon hade den ju aldrig hemma. Hade beställt den direkt. Var har du köpt din? Dessvärre tror jag att den tillhörde de tillfälliga höstfärgerna så den lär väl vara slut.

Du skulle möjligtvis inte vara intresserad av ett muddbyxebyte om du har rost kvar? Jag erbjuder i såna fall ett par bruna med gul mudd :D

Naíma´s sa...

Kläderna du syr är ju helt underbara.Riktigt härlig färg(vill också ha).Jag brukar titta in till dej då och då för att hämta inspiration.
Hoppas det är ok att jag länkar till dej /Jennifer