onsdag 7 maj 2008

En somrig bodysuit

En av min svägerskas bästa kompisar har nyss fått en liten dotter. Smickrande nog bad min svägerska (visst låter förresten svägerska så vuxet?? Finns det inget annat man kan skriva?) mig att sy en bodysuit till den lilla. Tyget hade jag sen förra våren, då jag sydde en bodysuit till min yngsta. Önskar jag hade haft massor kvar...

Då lilltösen inte var någon bamse när hon kom, skulle bodysuiten vara modell inte för stor. Alltså var det till att börja från scratch. Några erfarenheter hade jag med mig sen förra gången jag sydde. Tidigare har jag gjort dem helt raka, men nu tog jag ut lite över rumpan och låren. Mönstret ritade jag själv, med hjälp från Meedoms bok börnetöj 0-4 år, Stoff&Stils bodysuitsmönster och en bodysuit från hylla hemma. Samt mina egna önskemål och tidigare erfarenheter och lärdomar.

Måste erkänna att detta inte var det snabbaste att sy. I alla fall inte om man inte ska behålla det själv och det inte gör något med små skavanker. Den här gången har jag faktiskt använt alla mina maskiner! Overlocken till att sy ihop, Pfaffen till topcoverstickningarna av raglansömmarna, Coverpron till ärmfållarna och med bandkantaren till kantbanden. Den vanliga maskinen hade jag lite här och var och till att sy kantbandet. Knapparna tryckte jag dit med Prymtången. Många timmar tog det! En del tid gick till att bli kompis med topcoverstygnen. Till slut gick det bra och jag misstänker att det är tråden som spökar. Tycker nog att tråd av märket Dor Tak ger lite för mycket statisk elektricitet. Nån som håller med?

Material:
Blommig trikå från Jofotex (köpt förra våren)
Röd interlock från Nea Nobelle till kantband
Knappar från Prym

Bäst just nu:

Å, jag gillar den! Det blev bra med det röda kantbandet. Måste säga att det funkade jättebra att kanta med interlocken. Tror jag ska skaffa lite tunnare muddtrikå till bandkantaren. Då blir det lättare att få dit tryckknapparna också.

Sämst just nu:
Att det tog så lång tid att få till topcoverstygnen. Om inga maskiner någonsin krånglade skulle det gå så otroligt mycket snabbare att sy. Nu är det ju lite läskigt att sy sånt här på beställning, för man vet ju aldrig riktigt om man lyckas!
Och hoppas, hoppas att den passar!!!


25 kommentarer:

OttoPippi sa...

Så himla fin den blev :-) Jag minns faktiskt den förra du gjorde åt din dotter på den tiden jag var peeping tom och bara mös runt på sybloggar och aldrig vågade kommentera... :-) Kom ihåg att jag tyckte den också var helt underbar. Tyget passar så bra till bodysuits...

Du är verkligen inte bara applikationsdrottningen utan mönsterdrottningen också!!! Det ser väldigt lyckat ut. Är så himla impad!

Förstår att denna var pillig, och har också tänkt på att om man bara fick sy sina sömmar rakt av för maskinerna så skulle ju allt gå jättesnabbt!!! Har dock inte tänkt på Dor Taks tråd.

Du verkar hursomhelt kompis med bandkantaren igen :-) Är så sugen på en sån.

Ha en fortsatt bra och solig dag :-)

Anonym sa...

Åh, vilken fin och blommig.

Jenny sa...

Hur fin som helst - det härliga tyget piggade upp mig på en annars lite trist och orkeslös dag!
Din svägerska kommer säkert att bli jättenöjd (och jag håller med om att det låter 'gammalt'...) ;-)

Carolina sa...

Åååh så fin!
Jag har också kantat med interlocken och tycker att det funkar bra

Unknown sa...

gu så fiin!!otroligt snyggt med det röda kantbandet till:)

Vindling sa...

Supersnyggt! Du fick mig just att få lite sysug efter en lång och jobbig dag där jag tvekade om jag skulle orka plocka fram maskinen alls. :)

Therese sa...

WOW vilken fin!! Precis som allt annat du syr oxå för den delen =). Håller med om att bodysuits tar en evighet, men dom är ju så bra att ha!! Tror att din svägerska kommer att bli väldans nöjd!!!

Lina sa...

Jättefin, ser väldigt proffsig ut! Den blev förstås inte billig med tanke på hur lång tid den tog då? Men det är ju inte alltid man kan räkna i timmar!

Jes sa...

Den blev verkligen fin vilket härligt sommartyg :) har själv inte sytt en body suit men jag kan tänka mig hur pilligt det ät. Roligt att du fick topcovern att funka igen.

malin sa...

Gud så snygg!!! Jag har tragglat hur länge som helst för att få till ett bra mönster på bodysuite men lyckas INTE!!!

LinSar sa...

Vilka goa färger det va.Den blev verkligen fin.

mamma i nord sa...

Så nydelig den var, stoffet var jo aldeles fantastisk.....sukk....

Anonym sa...

Jag har en tävling på min sida. Välkommna att vara med!

KlaramedK sa...

Finfin! vad är det som strular med din top cover Vill den inte "fiola" ordentligt över nåltrådarna eller?
jag har oxå dor tak-tråd, håller med om lite statisk i alla fall när man har klippt av lite småtrådar, de vägrar ju lämna fingrarna!!

Cecilia sa...

Jättefin, verkligen, vilken härligt present. Jag har aldrig kantat med interlocken, måste man klippa den på något speciellt sätt, alltså vända tyget?

Karolina.http://esterochkonrad.blogg.se/ sa...

Hur får du igenom knappen där? Tyget brukar bli så tjockt just där./Karolina

Beas sa...

Gud vilken fin...ser ut som värsta designplagget!!!

Anonym sa...

Vad fin och välsydd den blev!

Annika sa...

Såå fin den blev. (avis på alla dina maskiner)

Annika

Hello sa...

Åh, vad fin den är!!

Och jag undrar som Karolina: Hur får du igenom knappen där!?!

Jag har inte tänkt på att Dor Tak blir statisk, men så har jag ju mycket simplare maskiner också ;) De kanske inte "gnager" så mycket att det märks :)

stora lilla j sa...

Hur fin som helst! Så proffsigt det ser ut när du använt bandkantaren! Och färgkombinationen blev ju jättelyckad =)

gosi sa...

Superhärligt somrig!

Thea sa...

Hej och tack för alla kommentarer!

Liksom: Nja, men kan ju inte direkt säga att man får betalt för tiden. Men det får man ju i princip aldrig.

KlaramedK: Nej, den vänstra tråden går av. Själva topcovern funakr, men trippeltäcksömmen gör hoppstygn eller går av. Men det blev bättre med annan tråd.


Cecilia: Den var jättebra att kanta med, tycker jag. JAg gjorde som vanligt; klippte en 4,2 cm bred remsa.

Karolina och Hello:
Eftersom hilcointerlocken är tunnare än vanlig muddväv gick det bra. Jag hade först tänkt att bara göra den ett lager tjock och bara sy av kantbandet precis utanför kanten, men sen testade jag och det höll för att provdra i, så då körde jag på det!

Anonym sa...

Helt otroligt fin! Kan inte tänka mig annat än att svägerskan blir supernöjd!

Sica sa...

Så härlig den blev! Nya ägaren blir säkert helnöjd.