torsdag 29 maj 2008

Triss i retrobrall


Ny har jag knåpat klart tre retrobrallor. De bruna med orange kantband är till ett syskonpar. De rostfärgade har varit hemliga fram tills nu. Jag fick nämligen uppmaningen att göra något jag tyckte var snyggt och låta det vara en överraskning. Några ledtrådar fick jag på favoritfärger, så jag hoppas verkligen att detta blev rätt (annars får jag sy ett annat par och behålla dessa själv). Just den här kombinationen tycker jag själv nämligen väldigt mycket om. Muddisarna jag sydde i detta tyget har jag (eller dottern!!) använt massor. Velouren är verkligen jättemjuk och gosig.

Att sy de här byxorna är både roligt och lite läskigt. Roligt är det när det går bra och läskigt är det för att man aldrig riktigt vet hur bandkantaren ska bete sig. Efter lite bråkande denna gång gick det faktiskt utomordentligt. Jag har nu bestämt mig för att jag alltid ska sy med följande input när jag använder min Janome Coverpro:

Fållar:
Trådspänning: 4-4-3
Differentialmatning: 1,25
Steglängd: 3,5
Pressarfotstryck: 10 mm

För kantband sydda av muddväv från Stoff och Stil använder jag dessa inställningar:
Trådspänning: 4-4-6
Differentialmatning: 1,75
Steglängd: 4
Pressarfotstryck: 8 mm

Innan jag hade justerat pressarfotstrycket fick jag hoppstygn över skarvar, men när jag skruvat ned det till 8 mm märktes det knappt ens att jag sydde över skarvar. Inte ett hoppstygn så långt ögat kunde nå! Tänk vilken skillnad bara av att skruva lite på en knapp.

Material:
Velour från Jofotex
Mudd från Stoff och Stil

Bäst just nu:
Att retrobyxorna är så uppskattade.
Att jag klurade ut pressarfotstrycket.

Sämst just nu:
Att jag suttit inne och sytt när det varit kanonväder ute... Det ska bli ändring på det nu...nu gör jag som skomakar'n - tar ledigt mellan hägg och syrén!

17 kommentarer:

bronco sa...

Verkligen tjusiga!

Daddis sa...

Jag fullkomligt älskar dom! Oliver kommer bli sååå snygg! Tio av tio poäng för färgkombon :-)

Cecilia sa...

Så läckra, den roströda velouren är verkligen fin :)

Thea sa...

Å vad roligt att du gillar dem, Daddis!!! Det är ju lite läskigt att sy när man inte vet om det är rätt eller inte...

jejja79 sa...

superfina retrobrallor, och en applåd för den fina bandkantningen. Nu förtjänar du en dag i solen =)

Unknown sa...

såååå snygga:)

Jes sa...

superfina!!! vilka härliga färkombinationer men de är ju du en klippa på :)Ska notera dinna inställningar och testa om det går lika bra för mig, i går hade jag ett problem du kanske vet en bra lösning på eller någon annan med coverpro har en lösning. Körde med kantbandaren, bandet var det bruna tyget som passar till Ugglorna och tyget var ett bredrandigt velortyg. Skulle kanta nederdelen på att par shorts, halvägs igenom så stannar maskinen och bara tuggar på samma ställe ingen kant bara vanlig raksträcka, hade inte ändrat några inställningar, Inställningen var steglängd 4 diff 2 och det spela ingen roll hur jag ändra dessa den bara stog & tugga, bara att sprätta & göra om för maskinen ville inte flytta på sig.

Thea sa...

Tack alla!

Nej, Jes, jag har faktiskt inget tips alls. Tror inte jag har råkat ut för just det. Kanske tråden hade trasslat sig på rullen eller nåt?

Vindling sa...

Supercoola! Som vanligt. Det är alltid lika roligt när man ser att du uppdaterat dn blogg, dina saker är så fina. Njut av din ledighet.

LinSar sa...

Dessa brallor är så läckra.Synd att jag inte har nån liten hemma som kan ha såna.Kan ju inte skaffa en för att få sy såna heller;)så jag får kolla in dina läckra brallor här i stället.Ut i solen med dej nu!!

Jes sa...

Hej igen du har fått en liten utmärkelse på min blogg :)

ellan sa...

Underbara byxor i fina färger! Lyckliga dom som får bära dem.
Ut och njut i solen!

Anonym sa...

Har också suttit inne och sytt fast det har varit så fint väder, funderade en vända om man skulle sätta ut symaskinen på balkongen, då får man både sol och hobby i ett :D

Gekko sa...

Hmmmmm, nu blir jag lite fundersam och som den trädignorant jag är undrar jag när hägg och syrén blommar? Eller så får jag helt enkelt hoppas på regnigt väder så att du känner att du kan sy lite! ;-)

Jättesnygga bralls!!!

Malin E sa...

Dessa byxor tycker jag är superfina!! Önskade jag hade mindra barn då hade jag köpt 2 av dig. =o)
Kram Malin

Thea sa...

Ja, jag vet, syrénen blommar inte längre... Men ja satt inne och sydde när den gjorde det så jag kompenserade lite i efterhand! Och det var inte helt fel i värmeböljan som varit...

Thea sa...

Tack för komplimangen, Malin! :-)