söndag 25 maj 2008

Försök till retrobrallor i vävt tyg

Knytbanden istället för hängslen är toppen, tycker jag. Inspirerad av Kokos Flanell och Ottopippi, gav jag mig i kast med att göra en variant på retrobrallorna, fast i vävt tyg. Jag utgick från ett grundmönster ifrån "Börnetöj 0-3 år" och gjorde fört form 2, ändrade till nånstans mellan form 1 och 2 och fick sen ändå justera in det så att det motsvarade form 1. Ärmhål och halslinning ritade jag själv, men de hamnade lite fel efter att jag sytt bort 1 cm på vardera sidan (för att få form 1). Ska justeras till nästa gång.

Tyget har jag fått av en kompis och är faktiskt exakt samma som min mamma hade en skjorta i från 70-talet. Den finns kvar på landet... Så härliga färger!

Bäst just nu:
Att jag är en bit på väg med jobbet att hitta en passande modell. Jag vet att jag borde sy i lakansväv eller nåt först, men jag tycker det är så himla trist! Det roliga är ju att jobba i glada tyger.

Sämst just nu:
Att axelbanden kom för långt ut på axlarna.
Att jag inte lyckades med fållen nedtill helt. Jag måste ha klippt till sömsmånen lite slarvigt , för när jag skulle sy upp veckade sig fållen lite.

3 kommentarer:

OttoPippi sa...

Jättetuffa Thea!! Ett litet "tips" är att om jag gör byxorna för tajta i stumma tyger så kan de dra i grenen när ungarna har på sig dem. Därför ökade jag längden på dem mer än jag först tänkt..

Och visst håller jag med dig om det där att sy i lakansväv först... Usch så trist... Och faktiskt inte speciellt billigt det heller..

Thea sa...

Tack för tipset!!

Jes sa...

Superfina "retro" shorts!!! Har haft tanken själv efter att ha set dem hos ottopippi & "kokoS".men tiden har inte riktigt funnigts :) Vem vet kanske till helgen.