lördag 24 maj 2008

Solig sommartröja

Häromveckan hade jag bestämt mig för att gå och handla en vårtröja till min äldsta tjej. Men konstigt nog hittade jag inget jag ville ha (gissar att jag blivit lite kräsen sen jag börjat sy själv; antingen är det för dyrt eller också är det för dålig kvalitet). Istället fick jag fundera på vad jag skulle kunna sy själv. Valet föll på en omlottröja i glada färger. Jag gjorde om mitt tunikamönster till tröjmodell istället. Just omlotten gör ju att man kan få tre färger och det tycker jag är så roligt!

För att inte omlottdelen skulle dra sig strök jag på formband både på omlottdelarna och det halva framstycket. Då blev det lite lättare att sy. Jag har testat det förut och har även läst på någons blogg om att de rekommenderar det, och det hjälpte lite. Fast det hade nog räckt att ha det på omlottdelarna.

Annars var maskinerna snälla mot mig. Coverpron och bandkantaren tycker mycket om Stoff och Stils mudd... :-)

Material:
Gul/orange campechano (samma typ av trikå som Campan) från Michas Stoffecke
Gul/ljusgul campantrikå från Nea Nobelle
Röd/orange campantrikå från Charlottas(köpt i höstas)
Orange mudd från Stoff & Stil

Bäst just nu:
Att mönstret gjorde sig som tröja också.

Sämst just nu:
Ett tag var jag lite osäker på om jag hade valt fel färger, men maken tyckte den blev jättebra!

8 kommentarer:

Jenny sa...

Vilken underbar färgklick!!

Kort og Søm sa...

Kjempe fine farger, du lager mye fint! :o)

Cecilia sa...

Vilken härlig, älskar gult och orange, och bäst är de tillsammans.

När jag syr plagg som har söm rakt över bröstet så tycker jag att det ibland är svårt att få det snyggt utan att det töjer sig och blir "bubbligt". Har du något knep för det för dina tunikor blir alltid så fina :)

Thea sa...

Tack Cecilia! :-) Håller med om att det är knepigt. Denna gången använde jag formband. Men jag brukar alltig tråckla ihop först omlottdelarna och sedan omlottdelarna och framstycket innan jag syr med overlocken. Det är enklare ju tjockare tyget är (=kanintyget och E-slöjd är lättast, Campan och ännu tunnare betydligt svårare)

á Yeliqa sa...

Jättesnygg tröja :) Gillar kombinationen på färgerna. Din tös kommer att se ut som en liten solstråle :)

Känner också igen att jag har svårt för att hitta kläder på affärer både till barnen och mig själv. Går alltid omkring och tänker att den här skulle jag kunna sy själv osv. Värst är det till mig själv då allt har så dålig passform på det jag provar. Allt har en tendens till att vara för kort :)

Cecilia sa...

När jag kollar närmre på din bild ser det ut som att du inte har sytt ner sömsmånen, det är ofta där det blir fel för mig. Gamla hederliga symaskinen klarar inte allt helt perfekt. Dina tunikor är ju så fina, vet inte varför jag envisats med att sy ner med en stickning som sabbar alltihopa. Ska testa utan :)

Thea sa...

Jag gjorde det förut, men det blev inte fint att ha en söm där, tyckte jag.

Unknown sa...

jättehärliga färger!