måndag 26 maj 2008

Sommarvariant på retrobyxor


Nu när det börjar bli lite varmare tyckte jag det vore praktiskt med ett par lite tunnare retrobyxor. Nu kan det ju såklart vara så att man inte får nån användning alls för sommarkläderna - vi bor ju i Sverige... - men man kan ju inte låta bli att ladda upp.

Mönstret är samma gamla vanliga, förkortat, och tyget kommer från Dollys Tyger på Norrtullsgatan i Stockholm. Jag valde ett orange kantband, som mot detta tyget snarast ser aprikost ut.

Material:
Beige/vitrandig bomullstrikå från Dollys Tyger
Muddväv som kantband från Stoff & Stil

Bäst just nu:
Att faktiskt ingenting krånglade. Det är ju lite slumpartat annars, hur lång tid ett par byxor tar - det beror helt på vilket humör Coverpron är på (märker ni hur jag skyller ifrån mig?!)

Sämst just nu:
Att kanbandet inte blev mer orange. Det blev fint ändå, men inte riktigt som jag tänkt mig; jag gillar ju kraftig orange.

7 kommentarer:

Vindling sa...

Supertuffa! Jag har fortfarande inte vågat ge mig på byxor, kanske borde göra det snart. Får se om jag kan få tag i något bra mönster.

Jag har en fråga till dig. Har ju länge varit väldugt förtjust dina spindelmannenklänningar och varit på jakt efter ett tyg i samma stil att sy klänning av. Alltså lite typiskt "pojkigt" som känns lite busigt att sy just klänning av. Men har inte hittat något jag gillar. Men nu har jag snubblat över lite med just Spindelmannen, även om då tanken var att jag inte skulle ha Spindelmannen eftersom jag inte vill kopiera dig rakt av. Nu vill jag bara kolla med dig att du inte tar illa upp om jag syr en klänning med Spindelmannen. Känns lite artigt eftersom det är lite "din grej" liksom.

Jes sa...

Om man nu får säga så Skit snygga :) gillar den korta modellen, nu får du allt ta och fixa en live bild :)

Thea sa...

Lumlum: Klart dina tjejer ska ha spindelmannenklänningar som mamma har sytt! Go ahead!

Jes: Ska försöka få till en!

[ LiEmEl ] sa...

guud vilka snygga byxor, snygt med orange till, även jag ä en stor fantats av orange =)
men riktigt snygg till just denna modell på byxa =)
SNYGGA!!!

Lallis/Helene sa...

Åh så snygga byxor! Nu är jag också en copycat och har sytt ett par byxor med knyt på axlarna och det kommer nog bli fler...

Tiro sa...

Har surfat runt lite på din sida och blev helt kär i dessa retrobyxor. Har du själv gjort mönstret? Eller har du köpt mönstret någonstans? Blir sugen på att sy ett par till min dotter.

Thea sa...

Hej Tiro!
Ursäkta att jag inte svarat tidigare - jag missade din kommentar, helt enkelt!

Jättekul att du gillar byxorna. Mönstret är mitt egna efter inspiration från ett par byxor jag och min lillebror hade som små. Detta är en kortbyxvariant av långbyxorna jag gjort tidigare.