fredag 23 maj 2008

Pirattights

För att kunna matcha någon (!) av sina retroklänningar sydde jag ett par somriga pirattights i campantrikå. Den är bara SÅ härlig. Jag älskar det tyget, det är min absoluta favorit!

Mönstret är tights från Meedoms "Börnetöj 0-3 år". Jag gjorde dem i piratlängd och lade till lite extra upptill för att få plats med en bredare resår. Jag gillar när resåren är sådär 2,5 - 3 cm bred.

Innan jag fållade byxorna upptill, vilket jag gjorde med fållguiden till Coverpron (efter att ha overlockat kanterna - hängslen och livrem? -Ja, jag vet!), sydde jag ett litet knapphål i fållen. Då är det enkelt att justera resåren om man vill. En vanlig raksöm i vävt tyg är ju enkel att sprätta, men det är mindre kul att öppna en täcksöm i ett stretchtyg... Alltså blev det ett knapphål. När jag sydde det hade jag lite lösrivbart mellanlägg bakom för att stadga upp. Gick jättebra.

Material:
Campantrikå orange/fuchsia från Nea Nobelle

Bäst just nu:
De blev som jag hade tänkt och hoppats - enkla, mjuka och användbara. Det kommer säkert bli fler.

Sämst just nu:
Det var just inget "sämst" den här gången.

5 kommentarer:

Jes sa...

Härliga brallor! hilcos tyger är fina måste köpa lite fast inte just nu :)
Gillar oxå lite bredare resår, snyggt med lite bredare fåll nere på byxan.

LinSar sa...

Härliga!Jag älskar med campan.Har du kikat på min blogg så har du säkert märkt det också.Färgerna är ju så härliga

Cecilia sa...

Läckra tights! Jag måste också pröva campan för jag läser ju gång efter annan hur du prisar materialet :)

En annan fundering, jag skulle vilja sy en midja a la Katvigs tights. Alltså en påsydd linning med bred resår i. Hur tror du att man gör det snyggast/enklast?

Thea sa...

Cecilia: Hjälp, frågar du mig?!!! Nu har jag inte sett Karvigs tights, men jag skulle nog sy på dem som en mudd. Eller göra som jag gjorde här, men att jag sydde fast linningen räta mot räta först. Men som sagt, jag är inget proffs!

Unknown sa...

jättefina, å fresht tyg!!