måndag 12 maj 2008

Sommartunika till kusin

Äldsta kusinen har fått en sommartunika. Eftersom älsklingsfärgen är turkos fick tunikan gå mest i den färgen med inslag av lime och rosa.

Klänningen är sydd efter mitt eget mönster, men eftersom jag inte gjorde den i den här storleken förut, utan fått gradera upp mönstret från storlek 86 till 122 (detgjorde jag på sykursen jag går på - väldigt lärorikt), sydde jag först en prototyp i ett enklare tyg. Som tur var passade den bra, så jag kunde lugnt klippa i min fina Campantrikå från Hilco.

Annars är det inga konstigheter. Det gick rätt smidigt, även om jag måste säga att det är bra mycket lättare att sy utan ränder. Visserligen kan man ju använda ränderna som stöd, men allt snett syns ju också! Ett bra tips när man klipper till i randiga tyger (eller i alla faktiskt) är att klippa till ena halvan först sen vika över den och klippa till exakt likadant efter den första. Mycket smidigare än att försöka vika tyget dubbelt först och sen klippa.

Material:
Campantrikå från Nea Nobelle, Tygpyssling och Michas Stoffecke
Hilcos interlock som kantband, köpt från Nea Nobelle

Bäst just nu:
Jag gillar färgkombinationen och modellen. Och det var ju roligt att prototypen passade bra.

Sämst just nu:
Att det är så svårt att passa ränderna!

11 kommentarer:

Jes sa...

Vilken härlig tunika, underbar färgkombination!! Sommrig:)

Anonym sa...

wow, vad snygg den blev, härligt med ränder. Låter kul att gå på kurs, det skulle vara roligt att få göra.

GOBLIgobli sa...

Jättefin och jättebra tips det där med ränderna.

Bravo sa...

Jeg sydde striper i dag, og skal definitivt prøve det trikset ditt med å klippe halve først osv. Lurtlurt!

Nydelig tunika og dine plagg ser alltid så velsydde ut!

Botilda sa...

Tack för bra klipptips! Ränder är verkligen knepigt att få bra, men när man får till det känner man sig så stolt.

Tunikan blev jättesöt och ser sommarsval ut.

Gulligan sa...

Jättefin tunika!!

Anonym sa...

Vilken fin kombination av färger!

LinSar sa...

Härlig tunika.Jag älskar randigt och campan är bara så härligt tyg.Nea har fått in 3 nya färger nu;)Men du kanske har dom.Ialla fall den röda har du tror jag.

Hello sa...

Det var ju ett så smart tips att man nästan känner sig lite dum som inte kommit på det själv! ;)

Tunikan blev jättefin. Jag har gjort något försök med en omlottunika, men det blev inte alls så bra! Får nog ge mig på´t igen, helt enkelt.

Du, den här campantrikån - hur är den? Jfrt med e-slöjd, kaniner eller ugglor, tex?

Thea sa...

Linsar - måste genast kolla med Jenny!

Hello: Campan är bäst!! Den är lite stretchig, så den inte lika kompakt som kanintyget, ugglorna och E-slöjd (som ju är en interlock) och tunnare. Lite svårare att sy i dock, men helt underbar!

Unknown sa...

vilken härligt gla`tunika:)