lördag 3 maj 2008

Äppelklänning

När ska den här klänningmanin sluta?! Jag känner mig lite som Kaminmannen; istället för att elda hysteriskt i kaminen syr jag klänningar som en galning.

Egentligen skulle jag sy den här klänningen i storlek 98, för att döttrarnas yngsta kusin skulle kunna prova om 98 eller 104 passade henne bäst. Men så inser jag att jag klippt till den i storlek 104 ändå. Då fick jag plötsligt sy två klänningar istället - dels denna och sen den ljusblåa i storlek 98 som jag skrev om tidigare.

Tyget till den här tycker jag är så underbart. Om jag inte minns fel såg jag det på Florins blogg i höstas och tyckte så mycket om det. (På Florins blogg hittar man för övrigt alltid helt underbara tyger!) Så döm min glädje när ja fick detta tillsammans med ett par andra tyger av min snälla kompis A. Stort tack!

För att matcha äpplena i rosa/orange/aprikos gjorde jag en egen snedslå i ett matchande tyg. En snedslåvikare är verkligen otroligt bra att ha hemma!

Tygval:
Äppeltyg från min kompis A
Hemgjord snedslå

Bäst just nu:
Färgerna!

Sämst just nu:
Jag kan ju inte gärna skriva att det är för att jag inte behöver hur många som helst, för jag fortsätter ju ändå att sy dem!

12 kommentarer:

snork sa...

Så fin den är! Jag känner igen känslan av att helt plötsligt få tag på ett tyg man verkligen gillar!
Och ibland får man klänningmani! Jag har det väldigt ofta....
Jag gillar verkligen de små "vingarna" du gör på dina klänningar, det gör så mycket för modellen!
Linn

Carolina sa...

Underbar!

LinSar sa...

Vad ska jag säga.Verkligen underbar.Tur att ha så snälla vänner som kommer med tyger.

Vindling sa...

Dom är så himla söta dina klänningar. Alldeles alldeles underbara om man nu ska citera Askungen. ;)

Anonym sa...

Helt underbar klänning. Håller med om att tyget är helt fantastiskt - och så duktig som du är på att sy dessa härliga klänningar kan du väl helt enkelt sälja överskotet, så kan du bara fortsätta den maniska produktionen utan samvetskval? Men det är kanske svårt att skiljas från dem!?

Anonym sa...

Haha, jag vet hur det känns att få sån där mani :-). Men den är jättefin i alla fall! Så det så.

Gekko sa...

Så snygg och härligt somrig!

OttoPippi sa...

Kaminmannen :-) :-) ha, ha, ha!!!

Blev så fin med tyget och snedslån denna!!

Gryda sa...

Ikke slutt med kjoler! Om du ikke rekker å få slitt ut alle, så er de til inspirasjon for bloggleserene dine i hvert fall ;-)

Jes sa...

Vilken underbar äppelklänning, så somrig, kan inte få nog av denna modell :) den är sååå fin.

florin design sa...

Åh, vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg! Klänningeh är kalasfin och det är ju inte konstigt i ett så grymt fint tyg!!! Det finns i massor med olika färgställningar och är designat av Astrid Sampe.

Visst är det underbart med så snälla vänner som skänker så fina tyger!!!

Anki sa...

Hej hej
Har blivit förälskad i dina klänningar med dessa fina små fjärilsarmar på ..vet du vart jag kan få tag i mönstret till dom tänkte försöka fixa en fin midsommarklänning till tösen
Kram Anki
haraldsson.linder@hotmail.com