torsdag 22 maj 2008

GPS-fodral

Nu är det klart, mamma! Ditt GPS-fodral, alltså!

Det var nog nästan en månad sen mamma frågade om jag möjligen skulle kunna tänka mig att sy ett fodral till deras GPS. När de är ute och åker vill de undvika att lämna den i bilen och skramlandes i lilla handväskan bland nycklar och plånböcker blir den snabbt repig på glaset.

"Det räcker med en enkel påse", sa mamma. Men det grejar inte jag. Ska jag sy till någon annan måste det vara ordentligt gjort. Och klart lilla mamma ska ha ett välarbetat fodral. Fast ärligt talat kanske hon hellre hade fått sin "påse" direkt istället för att ha väntat på att jag ska måtta och sy fel på fickor och annat. Egentligen är det här ju inget komplicerat, men ändå lyckades jag mäta och sy fel flera gånger!

Fodralet är inspirerat av Ankis på Sytt fina mobilfodral och är sytt av två bitar 20*12 cm exkl sömsmån. Fickan är 12*12 cm ex fåll och sömsmån. Den passar (förhoppningsvis!) till en GPS med måtten HxBxD cirka 97x74x20 mm

Så här gjorde jag i alla fall till sist:
1. Sicksackade alla delar på overlocken
2. Fållade fickan
3. Sydde ihop två långsidor med fickan emellan
4. Pressade ned överkanten
5. Sydde två knapphål precis under den nedpressade kanten (jag ville ha knapphålen på framsidan)på de långsidor som inte var ihopsydda.
6. Sydde botten och andra långsidan
7. Sydde av hörnen på botten (OBS: kolla så att fickan hamnar åt rätt håll - jag tråcklade först för att förvissa mig om att det blev rätt
8. Trädde i snöret och fållade utan att sy i snöret! :-)

Material:
Grönt kraftigare bomullstyg från IKEA
Nyckelpigstyg från Superbuzzy
Grön anorakssnodd från Kilotex

Bäst just nu:
Att äntligen bli klar med en utlovad sak!

Sämst just nu:
Alla små onödiga snedsteg i ett egentligen lätt projekt.
Önskar också att jag använt en tråd i en mer exakt grön nyans.

3 kommentarer:

Luddeklær sa...

herlig stoff!

Jes sa...

Fint fodral! gillar tyget :) tror nog din mamma tykte den va värd att vänta på.

Thea sa...

Ja, det var väl ett tyg i din smak? :-)