onsdag 28 maj 2008

Ny 86:a - trodde jag...

Det här är nog det finaste tyg jag någonsin haft. Jag blev kär i det när jag såg det på Tradera och trotsade mina principer att inte buda. Det tenderar nämligen att bli alldeles för kostsamt. Men den här gången kunde jag bara inte hålla mig. Det hade varit ena kappan till ett gardinpar - och attans vad jag önskar att jag hade funnit den andra också. Om någon har detta tyget på en hylla och vill göra sig av med lite skulle jag bli jätteglad!

Festligt nog har jag hemma på hyllan en förklädesklänning i frotté sen jag var liten i just de här färgerna. Tyvärr är den lite trasig, men jag har så många gånger tittat på den och beundrat färgerna. I alla fall visste jag direkt jag såg tyget vad det skulle bli om det blev mitt: en retroklänning till yngsta dottern. Hittills har jag bara en i storlek 86, och nu var det dags igen.

Och hur klantig får man då vara??? Jag klipper till den utan sömsmån! Och hur jag än snålar på sömsmånerna och syr för hand och fixar så passar den stackars klänningen inte när den är klar!! Jag blev så oändligt besviken. Som tur är har jag så pass kvar att jag kan sy en klänning till, men det tyget hade jag ju velat spara till "ett annat år". Nu har jag en för liten klänning i mitt drömtyg i en storlek som ingen av mina döttrar kan ha. Otroligt snopet! Till råga på allt hade jag satt på henne de nya pirattightsen som passade perfekt till. När klänningen inte passade fick hon på sig en annan, men tightsen blev kvar på. Och hon han inte mer än fem meter utanför dörren innan hon snubblade och skrapade upp ett litet hål på byxan. Första gången hon hade dem! Såklart mest synd om lilla knät, men ändå!!

16 kommentarer:

jejja79 sa...

tråkigt att den inte passade, själv brukar jag alltid göra för stora kläder å tänka... "nästa år så kan han ha det.... " Å där sitter man med en hel hög kläder som han kan ha nästa år... =)

Jes sa...

Å va synd,tyget va verkligen härligt!!! Som du vet är jag en stor fan av denna klännings modell. Tyvärr så är jag inte lika princip fast som du när det gäller att handla på tradera vilket min "plånka" skulle uppskatta att jag va. En olycka kommer ju aldrig ensam..... Hoppas knät inte tog allt för stor skada.

Thea sa...

Nej, tjejen märkte inte ens knät, så det var ingen fara alls. Annars hade jag väl varit en bra elak mamma?!! ;-)

á Yeliqa sa...

Nämen så snopet...:( Tyget var verkligen något alldelens extra och jag förstår verkligen din besvikelse.

Re-dizain sa...

Helt underbart tyg, håller jag med från hela mitt hjärta! Önskade att jag hade likadant tyg i min tyghylla och kunde skicka en bit till dig!

Re-dizain sa...

UTMANING:
Jag utmanar dig att svara på några frågor nu! Du är en av dom sötaste bloggare jag vet!

Re-dizain sa...

OBS! Kolla frågorna på min blogg!

Bravo sa...

Det var nok ikke din dag, helt enkelt. Men kjolen ble kjempefin, og kanskje du får en liten sum penger for den om du selger den, i alle fall. Veldig synd med pirattightsene også, man blir jo mere lei seg når klær man selv har sydd går istykker eller får flekker..

Thea sa...

Noa04: Tack, vad gulligt av dig!! JA, är det någon som skulle haft det tyget på hyllan hade det ju varit du!

Bravobravo: Ja, det är nackdelen med att sy själv...man blir så rädd om grejerna man lyckats med!

Gulligan sa...

Tråkigt för tyget är underbart så jag förstår dig!!

Carolina sa...

Superfin klänning, tråkigt att den blev i fel storlek bara.

florin design sa...

Vilken underbar klänning! Jätte tråkigt att den inte passade...

Tack för infon om Fix-trikån. Det hade jag ingen aning om alls...
Fast det förklarar ju den underbara kvalitén!

OttoPippi sa...

Stackare!!!! Jah känner med dig!!! Tyger är verkligen underbart! Kan du sy om klänningen till dockan? Så har nu ändå anvädning för den??

Thea sa...

Ottopippi; ja det skulle jag ju kunna göra, men det känns lite synd... Får se om det finns nån i bekanatskapskretsen som har en liten tös som behöver en klänning. :-) Och som tur är har jag ju tyg så det räcker till en ny.

Retro Elephant sa...

Så fin klänning och tyget var minsann ovanligt fint! Super!

Tiro sa...

Jag håller med dig! Det var otroligt vackert tyg du hittat. Kankse ska titta in på tradera om man kan göra sådana här fynd.