torsdag 22 maj 2008

Karamellbyxor

Karamellbyxor tycker jag är ett passande namn på dessa byxor. För de ser ut som en riktigt färgglad godisbit. Kanske därför de heter "Candy-byxa" i det Ottobrenumret jag hittade modellen i; nummer 1/2008.

Tygvalet är snarlikt, limefärgad poplin med vita prickar till byxan och rosa poplin med röda prickar till kantbanden.

Byxan är sydd som beskrivningen i tidningen, med undantaget att jag gör på mitt eget vis när jag gör resårkanalen: Jag overlockar hela kanten, viker ner byxkanten så att overlockkanten går över resåren och pressar. Då har jag inte sytt ihop resåren än. Det gör jag först när jag sytt ihop nästan hela varvet runt, ca 2 mm från overlockkanten (från avigan eller rätan; det är vilket som). Sen syr jag ihop resåren och därefter den sista lilla biten. Då är det så lätt att sprätta en liten bit och justera resåren om det skulle behövas. Och en till sak som jag gjorde lite annorlunda: När jag sydde ihop ytterbensömmen från midjan och ned sydde jag med vanlig steglängd tills jag kom till stämhacket för bensprundet. Då fäste jag och sydde sen med långa stygn som jag sprättade när jag hade sytt stickningen runt sprundet. Då blev det enkelt att får det jämnt och fint (har läst nånstans att man ska göra så när man syr blixtlås).

Material:
Poplin från Nea Nobelle

Bäst just nu:
Ett riktigt roligt möster som jag säkert kommer att använda många gånger. Enkelt och med en liten detalj som gör det möjligt att variera sig.

Sämst just nu:
Jag är lite osäker på om det blev för mycket färg för mig. Hoppas de inte kommer bli liggande på hyllan... Men tänk en vit T-shirt eller nåt, då måste ju ett par såna här byxor vara klockrena, eller?

10 kommentarer:

Kaja sa...

Jag köpte limegrönt tyg med vita prickar på Stoff&Stil. Är det ok om jag kapar din idé, för detta var tokfint!

//Kaja

Thea sa...

Jamen det är ju klart att det är!
Visst är det härligt med den lilla extra färgklicken som det rosa-röda ger? Som krydda liksom, inte mer.

Hello sa...

De blev ju jättefina! Jag har också sytt ett par byxor enligt det mönstret och de är jättebra. Kommer också sy fler!

Jag syr blixtlås precis som du beskrev, men inte har jag kommit på att jag kan använda tekniken så här också... Tack för tipset!

GOBLIgobli sa...

Absolut inte för mycket färg!! Helt underbara ju! Älskar lime och prickar och cerise med lime och...
Märks det att de var fina? ;-)

Thea sa...

:-D Tack!!

OttoPippi sa...

Självklart är inte detta för mycket färg!!! (Men så är ju jag en riktig färg-gris också förstås :-)). Tycker bara att de är somriga. Tycker nog tom att de skulle passa till en färgglad t-shirt också, varför inte cerice/rosa! :-)

Vad trevligt att du tittat in på min blogg! Extra stort tack för den värmande kommentaren under inlägget om min katt.

LinSar sa...

Härliga!Jag har ett lime färgat tyg från nea som jag inte sytt nåt av än.Hade tänkt mej ett par capri byxor till minsta tösen.Lime är så fint tycker jag.Särskilt med rosa.

BONGI sa...

De är helt ljuvliga!! Inte en färggnutta för mycket - bara härliga!!!

Jes sa...

Dessa byxor har jag missat!!! va fina de är, det är härligt med färg tjejen kommer bli jättefin i dem :)

annesand sa...

Nydelige bukser. Helt til å spise opp!!!