tisdag 13 maj 2008

Sommarlätt blus/tunika/klänning

Det här plagget - ja, det är lättare att skriva "plagg" än att riktigt definiera vad det är - sydde jag igår till min yngsta. Mönstret är från Meedoms "Börnetöj 0-3 år" och en klänning i form 3, med raglanskärning och korta ärmar. Jag gjorde den dock lite kortare än originalet. Halshålet är anorakvidd. I ärmslut, halsringning och midja har jag sytt fast resår, för att få lite rynk. Hela modellen finns redan som förslag i boken.

När jag sydde resåren i ärmslut och halslinning använde jag faktiskt overlocken och sydde fast från avigan. Det gick jättebra och blev snyggare än med vanlig sicksack. När jag hade sytt fast resåren vek jag in den och sydde fast den från rätan med en raksöm. Mitt-på-sömmen fick jag dock sicksacka fast med vanliga maskinen. I boken stod att man skulle ha ca 1/3 kortare resår än måttet på det tyg man skulle rynka. Jag hade kunnat sätta igång och försöka lära mig min nya pressarfot till Pfaffen, men jag orkade inte!

Material:
Bomullstyg från Sundbybergs Textilcentrum.

Bäst just nu:
Den somriga looken.

Sämst just nu:
Att Meedoms storlekar är så fel. Man kan alltid utgå från en storlek mindre och ofta är även det för stort. Sen tror jag att om jag skulle sy den en gång till skulle jag nog göra form 2 istället; dvs ta in vidden lite. Eller mycket! För nu blev den väldigt ballongig. Fast det kanske är skönt en varm sommardag?

9 kommentarer:

Kaja sa...

Håller med om Meedoms storlekar. Nu är jag van vid deras storlekar så jag syr efter det också...

Men, jag måste säga att denna modell var mycket snyggare än den som fanns avtecknad i boken. När man tittar på den så såg den EXTREMT ballong-ig ut. Denna ser faktiskt mer klädd ut än vad den gjorde i boken.

Annars så brukar ju "recept-böcker" av olika slag alltid ha de finaste bilderna på allt...

Vindling sa...

Den här gillar jag skarpt. Härligt somrig både i modell och tygval. Du inspirerar!

Millan sa...

Kanonfin sommar klänning:-)
riktigt sommrigt tyg också.

Bravo sa...

Nydelig kjole/tunika!

Jeg er helt enig i det med Meedoms størrelser jeg og - de er enorme! Jeg har i tillegg en femåring som er supersmal, så jeg lager av og til samme vidde til mine to jenter (minste er snart 2 år) og så ulike lengder. Sømmonn dropper jeg som regel.
Er det noen mønster du syns passer bra uten at man må trikse slik? For det er jeg på jakt etter..

Anonym sa...

Jättesött "plagg". :-)
Jag kan bara sälla mig till föregående talare om storlekarna. Jag köpte Meedom 0-3 år när min dotter nästan var 3 år. Tvekade länge eftersom jag då trodde att jag inte kunde utnyttja mönstren så länge. Men nu är hon drygt 4 år och jag syr fortfarande i storlek 98 till henne, och som sagt, även då kan det bli för stort.

Jes sa...

ÅÅÅ vilken sommar söt tunika, tyget är ju pricken över i :) Jag tycker oxå att deras storlekar är stora, verkar som det är så överlag om man även tittar på ottobre hur tjocka tror de barnen är?

Lina sa...

Jättefin!

Thea sa...

Tack för kommentarerna!

Kaja,: Det kanske beror på att jag gjorde den kortare. Vad tror du - form 1 eller 2 om man ska göra ett nytt försök?

BravoBravo: Ja, jag kanske också ska hoppa över sömsmånen. Det är inte så ofta jag syr rakt av deras mönster utan jag har dem mera som utgångspunkt. Men Ottobres mönster passar nog oftast bra på mina tjejer. I alla fall bäst av de jag provat. Det svåra är att man inte alltid vet om de är väldigt stora eller inte. Hörde någonstans att Ottbres storlekar är FRÅN str 74 tex medan kläder man köper i affären ofta är TILL strl 74. Och det är ju en viss skillnad.

Anonym sa...

Jättefin, tycker inte alls den ser för "ballongig" ut! Jag har precis beställt boken, tur att jag läste här så jag vet att jag ska gå ner en storlek...