onsdag 28 maj 2008

Rosa muddisar

Idag sydde jag klart ett par velourmuddisar. Rosa med bruna muddar. Just den kombinationen tycker jag är så himla fin.

Som jag tidigare har berättat har min overlock strulat. Då är man väldigt nöjd och glad att man har två. Jag tänkte att det skulle vara onödigt att behålla min gamla Bernina först, men sen kom jag på att det var bra att slippa sitta och trä om jämt och isället ha den nya maskinen till specialsömmar. Alltså har jag inte lagt ner så mycket tid med att sy "vanliga" sömmar på den. Så tur i oturen kan man säga, att min andra maskin krånglade, så jag var tvungen att göra mig kompis med min nya. Och jag är mer än nöjd! Den syr jättfina sömmar och det är så skönt att den ställer in sig själv. Det enda jag inte riktigt fattat finessen med är att den har en speciell knapp för att lösgöra trådspänningen. På min gamla räckte det att lyfta pressarfoten. Nu har man ju ena handen upptagen när man ska dra loss tyget.

Vädret var så vackert och soligt att det var svårt att få till en helt rättvisande bild, med alla skuggor och kontraster.

Material:
Rosa velour - minns inte var jag köpt den
Brun mudd från Nea Nobelle

Bäst just nu:
Att ja kommit igång med att sy på min nya maskin och att det blev så fina sömmar!

Sämst just nu:
Att det var den sista biten av just det tyget. Jag är väldigt förtjust i just den nyansen. Och så kommer jag inte ihåg var jag köpt det!

7 kommentarer:

Mimmi sa...

Hmmm, det är inte den laxrosa velouren du fick av mig i hemlisbytet (första ggn)? I så fall har jag ytterligare en liten bit liggande här hemma till ingen nytta. Själv är jag inte så förtjust i färgen. Vi har inte så lik färg-smak har jag förstått ;-) blev enormt besviken på Hilcos oranga då jag tycker den har för mycket "rost" i sig.

vouffen sa...

Jättefint tyg!!! Så tråkigt att den inte passade...

Sen undrar jag om du kunde tipsa mig ang detta med bloggeriet... jag har fått så mkt konstiga kommentarer på min blogg, från nåt med "lotto", massor med såna, så trist! Vet du om man kan skydda sig från såna där spam-kommentarer på nåt vis...?

Thea sa...

Mimmi: Jag tror inte det. Men den är väldigt lik. När jag tänker efter undrar jag om jag inte köpte den hos MG-tyger på Syfestivalen i höstas. Ska kika hur det står till med din, om jag skulle be att få byta till mig lite till...

Vouffen: Tror du ska försöka att man får verifiera sig när man lämnar kommentarer. Jag har själv inte haft de problemen, men läste att det kan hjälpa. Om du inte redan har den, vill säga.

Thea sa...

Förresten Mimm, just det rostiga tycker ju jag så mycket om! Ska till Jofotex i helgen, så om du vill kan jag köpa lite knallorange och byta om du vill?

Jes sa...

Jättefina byxor rosa & brunt är så fint, ibland är det bra när maskinerna krånglar.

vouffen sa...

Tack! Ska prova!

Sen såg jag nu att jag lade kommentaren på fel inlägg... var menat till den fina blommiga klänningen som blev för liten... men det kanske du redan gissat ;) !

Thea sa...

Hahaha, det tänkte jag inte på! Men jag förstod att du menade klänningen! :-)