söndag 11 maj 2008

Äntligen en passande klänning!

Man skulle ju kunna tro att min yngsta har klänningar för jämnan. Men det är snarare så att hon KOMMER att ha det! Hittills har klänningarna jag sytt nämligen varit för stora. Nu har jag i alla fall till slut sytt en i storlek 86 och den passade perfekt!

Tyget blir man ju bara för glad av! Jag har sett det på flera bloggar och läste i Gekkos senaste inlägg om att hon fått ett landskapstyg av en snäll kompis och blev lite småavis! Så pass i alla fall att jag tog mig en tur till Myrorna för att se om de hade något roligt. Och döm min glädje när jag såg två gardinlängder av det här fina landskapstyget hänga där på varsin galge! :-) Hurra! Jag såg rätt snart framför mig att det skulle bli en retroklänning av en bit. Ett av mina nya kantband matchade perfekt. Men när jag sytt fast ungefär hälften kom jag på att det kanske varit ännu snyggare med marinblått. Men när klänningen var klar och jag fick prova den på tyckte jag det blev väldigt bra med gammelrosa också.

Många har frågat mig om hur klänningen ser ut på, så jag passade på att försöka dokumentera det. Lättare sagt än gjort, kan jag säga. Mitt lilla yrväder vill verkligen aldrig stå still! I alla fall syns rätt bra att det är en ganska kort modell, nästan lite tunikalängd på den. Den stora halsöppningen gör att det inte behövs vare sig dregkedja eller sprund. Sen har jag kommit på att vingarna faktiskt är rätt bra som extra solskydd på axlarna, som ju ofa är rätt utsatta annars.

Material:
Landskapstyg fyndat på Myrorna
Kantband från Stoff och stil (köpt på hel rulle för 75 kr)
Namnband från Mina Namnband

Bäst just nu:
Att jag hittade tyget! Jag är så glad för det. Och att det var såpass mycket att det räcker till ett par klänningar till.
Sen är det väldigt roligt att äntligen ha sytt en klänning som passar NU.

Sämst just nu:
Att det är så svårt att få tag på roliga retrotyger.

17 kommentarer:

Sica sa...

Men så söt den blev! Rosa var klart helt rätt!

Anonym sa...

myrorna i sumpan eller? jag hängde tillbaka en sån längd där..tyckte den var för ljus i färgerna =)

TruckerElin sa...

ah, vilken härlig klänning! Och jättemysigt tyg ju. Nästan så man önskar man hade en liten tjej att sy sånt till.., tror inte omgivningen skulle uppskatta om jag klädde upp sonen i dylikt. :)

Thea sa...

Maria: Ja, i Sumpan! :-) Jag tyckte också den var rätt blev först, men det blev väldigt bra med lite avvikande kantband. Viist finns den i andra färgställningar också?

TruckerElin: Nej, kanske inte ju i en klänning! Men man kan säkert göra något mer "killigt" med tyget också, bara man låter något annat dominera.

Bravo sa...

De er virkelig så fine, de kjolene/tunikaene. Når du sa det med solskydd for skuldrene ble jeg helt solgt! Så lurt! Og kjempefint tøy!

Unknown sa...

hur fin som helst!!
var har du hittat det underbara mönstret månne??

Unknown sa...

glömde å säga att jag tycker att det kanonfint med det "rosa" kantbandet:)helt klart!

Thea sa...

Mönstret är knåpat och fixat och med inspiration från en kollega.

Kul att du gillade kantbandet. Det gjorde jag också sen när klänningen kom på!

á Yeliqa sa...

Åh vilket härligt tyg

Anonym sa...

Vilket härligt tyg! Såna fynd kan man inte göra på Myrorna hos mig, där fanns det bara käcka 80-talstyger senast jag var nere.

Klänningen blev superfin, kantbanden bryter av perfekt!

Gulligan sa...

Härligt tyg och jättefin klänning!!!

florin design sa...

Vilken fin! Detta tyg tror jag att jag oxå har på nån hylla, nu måste jag leta...

gosi sa...

Jag är helt kär i dina sådana här klänningar och i det tyget blev den ju extremt fin!

fante sa...

Vilket fint tyg :-o :-)

Jes sa...

Vilken underbar klänning, de tyget skulle jag allt bra vilja ha, va det den secondhand som du & jag va på efter symässan? Din klännings modell är helt underbar och den blev jättefin på.

De Går Bra Nu! sa...

Jättefin! Har själv nyss fyndat landskapstyg(gardiner) på en loppis, då blev man väldigt lycklig!

Thea sa...

Jes: Nej, det var på Myrorna jag hittade detta tyget.

Trulsa Design: Ja, tänk så otroligt glad man kan bli för ett fint tygfynd! :-)